Educação & Sociedade
URI Permanente para esta coleção
Educação & Sociedade é um dos mais importantes periódicos editados hoje na área da Educação no país. Publicada desde 1978, a revista tem periodicidade trimestral. Além disso, um número especial temático tem sido organizado a cada ano, desde 1995, transformando a revista em uma publicação trimestral. Planejada como instrumento de incentivo à pesquisa acadêmica e ao amplo debate sobre o ensino, nos seus diversos prismas, ela atinge, após anos de publicação ininterrupta, um grande acúmulo de análises, informações, debates, fontes teóricas, relatos de experiências pedagógicas, entre outros, de grande interesse a cientistas e educadores que atuam nas ciências humanas e outros campos do saber.
Navegar
Navegando Educação & Sociedade por Título
Agora exibindo 1 - 20 de 100
Resultados por página
Opções de Ordenação
- Item1968: revolução ainda que inacabada(2008) Comitê editorialMundo afora, na televisão, no cinema, na academia, celebra-se o quadragésimo aniversário da revolta internacional dos estudantes em 1968: imagens, debates, seções de jornais, livros trazem a memória do ano em que "a juventude agitada", nas palavras que ab
- Item30 anos de Educação & Sociedade(2008) Comitê editorialA pretensão da ciência de arrefecer o cansaço humano, tanto físico quanto mental, foi magistralmente exposta na famosa peça de Brecht intitulada A vida de Galileu. O inconformismo do cientista italiano diante da justificativa religiosa da inevitável repro
- ItemA compreensão de Políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação(2011) ALVES,NildaThis paper approaches the understanding of policiesas collective practices, in day-to-day contexts, the multiplerelationships of "practitioners" in the daily networks of knowledgeand meanings, the concern with the political actions in rhizomes- the challe
- ItemA educação a distância e a formação de professores(2008) GIOLO, JaimeThis paper approaches Distance Education in Brazil from three different angles: after presenting the legislation, it describes the landscape of distance higher education (graduation): its short history and current performance, and then stresses the proble
- ItemA educação de jovens e adultos no Plano Nacional de Educação: avaliação, desafios e perspectivas(2010) DI PIERRO, Maria ClaraThis paper contextualizes and assesses the results of the 2001-2010 National Plan for Education. It clearly demonstrates that the goals for youth and adult education (YAE), established by Law 10.172, will not be reached. It analyzes the approach given to
- ItemA educação de Sísifo: sobre ressentimento, vingança e amok entre professores e alunos(2008) ZUIN, AntônioThis article explains the explicit humiliation of students who have been obliged to repress their anxiety and fear, leading to frustration and resentment. In a society where everything is becoming more and more of a spectacle, this resentment feeds the ha
- ItemA Educação infantil e o Plano Nacional de Educação: as propostas da CONAE 2010.(2010) VIEIRA, Lívia Maria FragaThis paper highlights some aspects regarding the supply of pre-school education in Brazil, these last 10 years, bearing in mind the goals of the 2001 National Plan for Education (PNE). After the period characterized by the implementation of policies aimed
- ItemA educação na concordata Brasil-Vaticano(2009) CUNHA, Luiz AntônioThis paper analyses three articles from the November 2008 concordata between the Brazilian government and the Holy See, relating to education. Based on its text and on press reports, the text especially focuses the issue of religious education in public s
- ItemA expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares(2010) ALONSO, Kátia Morosov.This work is based on an analysis of documents establishing distance learning in Brazil, more specifically on the Decree that regulates it and on the Quality Benchmarks for Higher Distance learning. The analysis emphasizes two aspects: the expansion logic
- ItemA formação de professores a distância como estratégia de expansão do ensino superior(2010) BARRETO, Raquel GoulartThis paper analyzes the regulation strategies concerning the expansion of teachers' education. It focuses on the ways the Information and Communication Technologies (ICT) have been recontextualized in educational policies. To do so, it approaches: (1) ass
- ItemA relação dos técnicos de educação de adultos com o discurso pedagógico oficial: um caso a norte de Portugal(2008) LOUREIRO, Armando Paulo Ferreira; CRISTOVAO, Artur Fernando ArêdeBased on an ethnographic study of a team of adult education agents in an association of local development in the North of Portugal, this paper is aimed at studying the relation that these agents establish with the official pedagogical discourse emerging f
- ItemA Relação entre a educação profissional e a educação básica na CONAE 2010: possibilidades e limites para a construção do novo Plano Nacional de Educação.(2010) MOURA, Dante HenriqueThis paper discusses the relation between vocational education (VE) and basic education (BE), especially in high school (HS). It assumes education is an egalitarian right and reflects on the new National Plan for Education, which will be drawn from the la
- ItemA sociologia da educação e o Estado após a globalização(2011) DALE, RogerIn The State and education policy (1989) I argued that (1) education systems and education policy, as parts of the state, are shaped by their contribution to the solution of three fundamental "core" conditions of existence of capitalism ("infrastructural"
- ItemA tentação da diversidade - e seus riscos(2011) QVORTRUP, JensThe aim of the paper is to discuss two approaches proposed by the social studies of childhood: one related to diversity, and the use of classical categories of sociology - class, gender and ethnicity - to the delimitation of childhood as research subject;
- ItemAlegoria do duelo e os conflitos escolares(2009) MEKSENAS, PauloAnalyzing the short story "Duel", of João Guimarães Rosa, and to find elements that characterize a standard of the Brazilian sociability are the main objectives of this article. By means of critical analogies, when we also treat a literary text as an alle
- ItemALONSO, Katia Morosov(2008) ALONSO, Katia MorosovThe subject matter: information and communication tecnologies (ICT) associated to teachers' training stir up reflexions about the nature of pedagogical work based on technical mediations and about the development of the formative process of education prof
- ItemAs tecnologias na política nacional de formação de professores a distância: entre a expansão e a redução(2008) BARRETO, Raquel GoulartThis article has been produced by means of three points of entry: (1) recontextualization; (2) expansion-reduction movement and (3) tutors' conception and working conditions. Based on them, it analyzes the ways information and communication technologies a
- ItemAs tecnologias na política nacional de formação de professores a distância: entre a expansão e a redução(2008) BARRETO, Raquel GoulartThis article has been produced by means of three points of entry: (1) recontextualization; (2) expansion-reduction movement and (3) tutors' conception and working conditions. Based on them, it analyzes the ways information and communication technologies a
- ItemAutoridade, singularidade e criação: sobre o problema da formação (Bildung) em Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino, de Nietzsche(2008) WEBER, José FernandesThis paper is an attempt to explicit Nietzsche's concept of formation (Bildung) as it appears in the text of the conferences entitled On the future of our educational institutions at the University of Basel, in 1872. The following issues were focused: the
- ItemAvaliação do Plano Nacional de Educação 2001-2009: questões estruturais e conjunturais de uma política.(2010) DOURADO, Luiz FernandesThis paper assesses the current National Plan for Education (NPE), the political logic of its progress and its approval by the National Congress. It emphasizes the conceptions of education and of State in dispute, its structural and short-term limits as a