ETD – Educação Temática Digital
URI Permanente para esta coleção
A ETD – Educação Temática Digital é uma publicação eletrônica multidisciplinar, que se dedica à publicação de artigos da comunidade científica nacional e internacional que investiguem questões de interesse do campo educacional e áreas afins, tendo como objetivo a contribuição para a formação do pesquisador da área de Educação por meio da divulgação e disseminação de pesquisas e estudos realizados por educadores, vinculados a instituições nacionais e estrangeiras. Apesar da revista possuir em seu título a palavra "digital", isso não quer dizer que ela só publica em suas seções trabalhos vinculados a área da "Tecnologia Educacional". O propósito da revista é possuir um escopo Multidisciplinar atendendo todas as área que permeiam a Educação. Por essa, razão ela é Temática e funciona somente no ambiente "digital" (tipo de suporte), que pode ser traduzido para "eletrônico" ou "on-line", ou seja, é exclusivamente digital e praticante do acesso aberto.
Descrição
Navegar
Navegando ETD – Educação Temática Digital por Data de Publicação
Agora exibindo 1 - 20 de 879
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemPráticas interdisciplinares na educação básica: uma revisão bibliográfica 1970-2000(2001) SIQUEIRA, AlexsandraThe research identified documents (dissertations, thesis, articles and books) that they tell practical interdisciplinaries in the basic education, and/or average education involving two or more disciplines of the pertaining to school curriculum. From the
- ItemApontamentos para a crítica do projeto neoliberal de sociedade e de educação no brasil (parte I)(2001) MELO, Adriana Almeida Sales deThis article have, as a basic intent, try to clarify phases of origin, historical changes and characteristics of the neoliberal ideology and how do the liberalism/ neoliberalism have been consolidated as a society and education hegemonic project, at 90´s,
- ItemMusicalização na educação infantil(2001) OLIVEIRA, Debora Alves deThe present work has as objective to reflect on the musicalization in the basic education, considering the importance of music as part of the culture and, therefore, as knowledge to be worked in the context of the basic education. For in such a way, beyon
- ItemO bibliógrafo: a experiência na UNICAMP(2001) BERTUCCI, Liane MariaRelatando el proceso de elección de un profesional para actuar como bibliógrafo (bibliographer) en la Biblioteca del Instituto de Filosofía y Ciencias Humanas de la Universidad Estadual de Campinas - UNICAMP, el texto discute aspectos del trabajo de este
- ItemA saúde na escola: da medicalização à perspectiva da psicologia histórico-cultural(2001) SPAZZIANI, Maria de LourdesThis work analyzes the practical beddings of the pedagogical ones of the health in the school by means of the speech of the process of medicalização of the society presented for Foucault, from the instauration of the modern medicine. The analysis of the p
- ItemEditorial(2001) SANTOS, Gildenir CarolinoNeste número a revista recebe um novo título e novo ISSN: ETD - Educação Temática Digital. Está mudança ocorreu, devido a expansão e importância de um título mais acadêmico, que na verdade, a idéia inicial foi de ter um título que traduzisse o acervo da b
- ItemConstrução do conhecimento através das redes eletrônicas: o caso de uma escola especializada de ensino de 2º grau: 1ª parte - os professores(2001) CALDAS, Rosângela Formentini; ALENCAR, Maria de Cleofas FaggionAbstract: The main goal of the study was first to map, through the hipertext occurences of acess to web information from students of Biology and Physics of a special high school and second, caracterizar a atuação dos professores dessas mesmas áreas no uso
- ItemCriação de páginas na internet, através do software front page no processo de ensino-aprendizagem como facilitador(2001) SANTOS, Gildenir CarolinoThis paper have how objective, to show the capacity of learning between two peoples, staff of Library of Faculty of Education/UNICAMP, that they can only knowledge in infomatics, and that através de um facilitador, will be to learn the to utilize the Fron
- ItemO surgimento tardio da universidade brasileira(2001) ORSO, Paulino JoseThis article seeks explicitar the reasons for the which, according to the optics of Roque Spencer Maciel of Barros, the university institution was created so tardiamente in Brazil. Starting from the liberal perspective, it tries to explain because we went
- ItemA clara e a gema(2001) GODOY, Márcia Denise de OliveiraRONCA, Afonso Caruso; GONÇALVES, Luiz Carlos . A clara e a gema. São Paulo: Edesplan,1998.
- ItemMídia, educação e cidadania: considerações sobre a importância da alfabetização tecnológica audiovisual na sociedade da informação(2001) RUBERTI, Isabela; PONTES, AldoThe present article, starting from three conceptions about paper of the school in the society: functionalist, reproductive and dialectics, of the social demands of the Information Society and of the themes that constantly emerge of the mass medias. It pre
- ItemLeitura comparativa de campanha de alfabetização cubana com a de alfabetização da Guiné-Bissau(2002) CA, Lourenço OcuniEn este trabajo pretendo analizar los contextos históricos del proceso de alfabetización de Cuba con el de la Guinea-Bissau, focalizando las principales diferenzas y semeanzas entre los dois pasises
- ItemA formação em serviço do professor e as mudanças no ensino de língua portuguesa(2002) SANTOS, Carmi FerrazIn this paper we shall analyze some kinds of Portuguese language inservice training offered to initial classes teacher's from a public state school network in order to elucidate how occurs the didactics transposition of required knowledge in relation to t
- ItemApontamentos para a crítica do projeto neoliberal de sociedade e de educação: a realização (parte II)(2002) MELO, Adriana Almeida Sales deAs part of the research of the doctorate thesis The education's mundialization. The neoliberal project of society and of education in Brazil and in Venezuela; this text explore the hypothesis that there is a neoliberal project of society and of education
- ItemLer o mundo: um olhar através da semiótica social(2002) DESCARDECI, Maria Alice Andrade de SouzaThis paper questions today's Brazilian schools' theoretical approach to reading, which imposes to pupils reading the written code as the only relevant form of representation in texts. Reading the world, according to the schools' conception, happens as rea
- ItemApontamentos sobre a psicologia analítica de Carl Gustav Jung(2002) RAMOS, Luis Marcelo AlvesThe text makes an introduction to the Analytical Psychology of the psychologist and swiss psychiatrist Carl Gustav Jung: it defines the concept of Analytical Psychology, brings a summarized biography of Carl Gustav Jung, indicates the main differences bet
- ItemConsiderações sobre a proposta educativa de prevenção da aids em locais de trabalho da coordenação nacional de DST/AIDS (CN-DST/AIDS) do Ministério da Saude(2002) RAMOS, Luis Marcelo Alves; BAGNATO, Maria Helena SalgadoThe article describes the educational approach to AIDS prevention in the workplaces edited in 1998 by the "National Coordination of Sexually Transmissible Diseases / AIDS" of the Ministry of Health, Brazil. Initially, it brings the synthetic description o
- ItemLetramento e surdez: a língua de sinais como mediadora na compreensão da noticia escrita(2002) ROSA, Andrea da Silva; TREVIZANUTTO, Luciana CristinaThis article aims to discuss how sign language mediates the understanding of written Portuguese for deaf non-literate readers. In this paper, we discuss news matter as text unit, constituted by means of certain relationships between the deaf reader and ev
- ItemA história ensinada nas propostas curriculares (Brasil - últimas décadas do século XX)(2002) Renilson Rosa RibeiroThis present essay has the purpose to analyse the teacher and History teaching representation in elaborated curriculum proposals between the years of 1984 and 1995 in Brazil, giving special emphasis to the historiography contribution for the discipline te
- ItemHistórias de identidades num assentamento rural(2002) LUCA, Mônica Maria Barbosa Leiva deThis article to base in study developing next to one rural community, about socials identity to developing in formation that grup. We to treat Larrosa's idea of identity, transversely to difference relation betwen "self" and "other" formation intercede to