RDBCI - Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
URI Permanente para esta coleção
A RDBCI - Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação é uma publicação quadrimestral vinculada ao Sistema de Bibliotecas da UNICAMP (SBU), tendo como foco divulgar trabalhos da área da Biblioteconomia e Ciência da Informação. Publica artigos inéditos, relatos de experiência, pesquisas em andamento e resenhas relacionados com a Ciência da informação ou que apresentem resultados de estudos e pesquisas sobre as atividades desta área. Adota em seu processo editorial a avaliação cega por pares, onde os trabalhos são encaminhados para especialistas para análise, atendendo aos critérios de sua política editorial. A revista compreende as áreas da Biblioteconomia, Ciência da Informação, e áreas afins como os da educação, administração, cultura e pesquisa, telecomunicações e informática. A Ciência da Informação é uma área interdisciplinar que estuda os fenômenos ligados à produção, organização, difusão e utilização de informações em todos os campos do saber.
Descrição
Navegar
Navegando RDBCI - Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação por Classificação "Nível técnico"
Agora exibindo 1 - 20 de 91
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA configuração do espaço dos livros no interior da sala de aula(2016) GOULART, Ilsa do Carmo VieiraThis text assumes for present and understand how the books are arranged in different physical spaces, inside the classroom, and how are they perceived by teachers and students, by regulating actions and performances of the subjects. To this end, a field research, from the collection of different images of the school environments in which the books are exposed. The analysis of the images if the theoretical concepts behind about space to articulate the idea of Rodriguez, school culture, the perception of Vidal and school material culture of Viñao Frago and Escolano Benito. Upon reflection, in the design of materiality of the book and, according to Chartier. The observations of the images indicate actions of spreading a school environment of interaction with the book, characterized now by the mobility of physical space, now determined by the need for visibility and demarcation of a normal space, in order to prioritize access to the books and the taming of the reader.
- ItemA experiência da utilização de blogs na discilplina teoria e prática da leitura: construindo o portfólio eletrônico(2011) SAMPAIO, Débora AdrianoPresents part of the experience of building use and ‘sharing of the portfolio - a tool for development of reading and writing. Covers about its evolution, with the support of information technology and communication - the blog - in this context appears as an electronic portfolio where we can highlight and expand the initial goals that guide the importance of its use.
- ItemA integração de dados culturais de repositórios digitais um panorama dos Hubs da DPLA(2022-03-06) TRIQUES, Maria Lígia; GONÇALVEZ, Paula Regina Ventura Amorim; ALBUQUERQUE, Ana Cristina deIntrodução: A Digital Public Library of America (DPLA) é uma iniciativa que visa ampliar o alcance de seu conteúdo e as possibilidades de aprimoramento e utilização dos dados para a geração de novos conhecimentos a partir da integração de dados. A busca pela integração, contudo, resulta em uma série de possibilidades e desafios para os quais os repositórios digitais, provedores e servidores de dados, precisam se adaptar. Objetivo: Apresentar um panorama das soluções tecnológicas subjacentes à coleta e disponibilização de dados dos repositórios parceiros da DPLA, denominados Hubs, de modo a pontuar aspectos das oportunidades e dos desafios de interoperabilidade que eles enfrentam na busca pelo acesso integrado. Metodologia: A pesquisa se caracteriza como bibliográfica, qualitativa e exploratória, com análise baseada na discussão da literatura combinados com os resultados obtidos na análise das plataformas. Resultados: Apresenta-se como resultados as soluções tecnológicas adotadas tanto pela DPLA, para coletar e agregar dados, como dos Hubs, provedores de dados, que utilizam diferentes soluções para agregar dados das diversas instituições culturais contribuintes e fornecê-los à DPLA. Conclusão: Conclui-se que apesar dos desafios técnicos, semânticos e gerenciais, existem grandes esforços para adotar soluções e melhores práticas visando principalmente o engajamento dos provedores de dados. Tanto os Hubs quanto suas instituições contribuintes apresentam programas de incentivo e auxílio à digitalização e à documentação, bem como diretrizes para garantir a qualidade e os direitos legais de acesso do conteúdo, o que é fundamental para melhorar a experiência dos usuários e multidimensionar as possibilidades de transformar informação em conhecimento.
- ItemA página arrumando letras como um espaço para a desconstrução da dominação do patriarcado(2018) ROMEIRO, Nathália Lima; SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; BRISOLA, Anna Cristina Caldeira de Andrada SobralThis article proposes to discuss the patriarchal domination present in the popular songs discussed and rewritten in the page Arrumando Letras in the social media Facebook, as well as an understanding of the phenomena, values and customs studied by ethics, as a Science of the moral. The objetcs especifics: a) verify as bibliographic contributions regarding the theoretical and conceptual framework on ethics; b) Discuss through the page posts Arrumando Letras, a male and patriarchal domination against women present in the popular songs between Brazilians and Brazilians; c) to analyze the page Arrumando Letras as an important space of militancy and promotion of debate about respect of genres and inheritance of a patriarchal culture; d) Reflect as critical competence in the information is applied on the page and how to contribute to the formation of the followers of the same. The conceptual foundation of this article approached and conceptualized ethics, morality, patriarchal domination, masculine domination and critical competence in information. The methodology adopted was an exploratory qualitative approach based on Social Network Analysis (SNA). From the results obtained, we reflect and wish that more and more patriarchal domination is deconstructed, and its damages in the lives of women eradicated as our protagonism, as well as other genres, are increasingly represented, not only in Science Information but in other sciences, in politics, in education and in different socioeconomic and cultural contexts.
- ItemAnálise de Redes Sociais das temáticas: gestão da Informação e da Inovação(2017) CÂNDIDO, Ana Clara; BERTOTTI, Patrícia Soares da Silva; VIANNA, William BarbosaThis study aims to identify relations between the terms "information management" and "innovation management" with a view to the formation of a bibliographic portfolio for the interdisciplinary study of the subject in Information Science. This is an exploratory study with application of Social Network Analysis tool in the Science Direct database between 2010-2015 to construct diagrams that represent the interaction between the most frequent concepts of the network. The results evidenced the low quantitative interaction between the terms analyzed and a possible gap to be explored by Information Science in the Information Management sub-area.
- ItemAnálise dos mecanismos de busca de repositórios institucionais de acesso aberto(2023-06-28) ALMEIDA, Lucelia da Silva; DIAS, Thiago Magela RodriguesIntrodução: A comunicação científica em seu novo modelo de atuação, possibilitando o acesso à informação de forma aberta, tem contribuído para que a sociedade recorra as produções científicas de forma facilitada, o que se deu devido a sua disponibilização em periódicos e repositórios institucionais de acesso aberto. A recuperação da informação, em contexto científico, confere acesso a produção intelectual a partir da possibilidade de sua busca em sistemas de recuperação. Objetivo: analisar os sistemas de recuperação da informação (SRI) com base nas ferramentas de busca dos repositórios institucionais brasileiros de teses e dissertações disponibilizados na BDTD e suas bases de dados, comparando-os com os parâmetros estabelecidos pelo IBICT. Metodologia: Realiza pesquisa bibliográfica sobre o tema e pesquisa documental a partir do acesso aos padrões, diretrizes e manuais fornecidos pelo IBICT. Resultados: Confere que as instituições participantes da BDTD não necessariamente precisam aterse aos padrões de forma parcial estabelecidos pelo IBICT, sendo necessário apenas que estas atribuam a seus repositórios os padrões de metadados obrigatórios, juntamente com o uso do protocolo OAI-PMH e o uso de tecnologia XML para que ocorra a coleta dos dados para disponibilização no portal nacional da BDTD. Conclusão: os sistemas de recuperação da informação dos repositórios possuem ferramentas tecnológicas e especificações que conferem a navegação nos sistemas por partes dos usuários, contribuindo para a melhor experiência de busca e acesso a informações pertinentes as questões informacionais dos mesmos.
- ItemAnálise estatística como suporte ao processo decisório sobre o funcionamento aos sábados de uma biblioteca universitária(2017) NADAL, Lisandra Maria Kovaliczn; PICININ, Claudia Tania; MADRUGA, Maria Lúcia Cazarin BeserraThe concern with the welfare of employees and the significant reduction in the demand of books loans by postgraduate students on Saturdays led to a change in operating days at the information units of Central Library Professor Faris Michaele (BICEN), in State University of Ponta Grossa (UEPG), in Ponta Grossa, PR. Therefore, the study intended to support the decision of closing the university library on Saturdays in 2016. It was verified whether there is statistical significance in the relationship between the type of library user and the number of books borrowed on Saturdays, and whether the loan of books by postgraduate students was relevant compared to others. Based on the loan data between February 2014 and December 2015, it was determined that there is a significant relationship between the type of library user and the number of borrowed books, and that the loan of books by undergraduate students is the most relevant. Also considering the saving of resources such as light and overtime and the maintenance of compliance with the norms of the Ministry of Education (MEC) for the approval of undergraduate courses, closing the units on Saturdays during the academic year of 2016 was the right decision.
- ItemAs bibliotecas como facilitadoras no acesso à informação por usuários com deficiência visual(2018) MALHEIROS, Tania Milca; CUNHA, Murilo Bastos daThis article deals with the role of libraries as collaborators in the process of information acquisition by visually impaired users. It aims to show the importance of this role in the process of social inclusion of these users and the need to discuss this issue. As a fundamental point for its inclusion are the production and supply of alternative materials. The barriers faced in the process of information acquisition are cited, such as the lack of adapted materials and the cost of production. It also presents a history of the acquisition of information from these users and their inclusion in Brazilian and foreign libraries. The research method used was the literature review having been consulted the databaseLibrary and Information Science Abstracts (LISA), Library & Information Science and TechnologyAbstracts (LISTA), Information Science and Technology Abstracts (ISTA), Base de dados de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Google and Google Scholar.As a conclusion, we point out the cooperation between library services as a solution to this issue.
- ItemAs competências, os perfis e os aspectos sociais do bibliotecário na educação(2016) CASTRO FILHO, Claudio Marcondes deThe school library should be recognized as a cultural facility, as a social institution, in order to integrate the information society, establishing new concepts and adapting itself to the realities of the social, cultural, educational and technological society. With the information explosion, contemporary society requires librarians working in the school library with competencies that meet the new demands of information products and services. So come the questions: What are the role and skills of these professionals? Are they prepared to fulfill the social demand for our readers? The objective of this study is to point out the profiles, competencies and social aspects of the librarian in thecontemporary space, with the scope of the school library. For our investigation, we use the scientific method as the exploratory research, which aims to develop and elucidate concepts and ideas which usually involve the bibliographic and documentary research. Regarding the school librarian, he should have as acting practices: the mediation between the library, the reader and the context, the technique and the promotion of reading; he should be alert to help alleviating the digital divide and the lack of access to information; he should make available a set of attitudes, skills and competencies that certify him to work and contribute in a positive way; he must be flexible and he must be able to administerthe unit of school information, generating resources and information services, to work with the toolsprovided by information and communication technologies and to bring the school community with the library space.
- ItemAs TICs como suporte ao patrimônio público cultural: projeto de Digitalização do Acervo do Arquivo Histórico do Município de Araranguá-SC(2018) VELOSO, Gabrielli Ciasca; TRIERWEILLER, Andréa Cristina; ESTEVES, Paulo César LeiteThe main function of Information and Communication Technologies (ICTs) is to promote the dissemination and sharing of information, through tools that aid communication in general. An environment that characterizes and facilitates this process of communication between people, times and places, based on the information it maintains in various formats, is the Museum, or Historical Archive. However, what we realize is that the visit to the museum is no longer the main source of information, remembered at the time of the research, and it is in this context that the said ICTs can contribute. The application of computational tools and mechanisms in the museological context, not only causes modernization, but also seeks to facilitate the investigation and gathering of information, besides assuming, above all, a position of complement to the museum, not of "competition", with which never will no longer be the safeguarding environment of history. This work aimed to describe the project and the processes of digitalization and virtual availability of the historical collection of the municipality of Araranguá-SC and report its consequences regarding the conservation and diffusion of the digitized collection.
- ItemAspectos técnicos da preservação digital de periódicos brasileiros em ciência da informação(2016) ARAUJO, Priscilla Mara Bermudes; SOUZA, Rosali Fernandez deIt highlights technical aspects of digital preservation of electronic scientific journals in Information Science published in Brazil. It presents concepts and characteristics of internationally recognized digital objects, models, standards and formats, as well as strategies that can be used as important tools for the digital preservation of electronic journals. International and national initiatives for the digital preservation of electronic journals are identified, including the Cariniana Network - the first collective initiative in Brazil. The empirical study analyzes the questionnaire applied to the editors of the journals selected for the research. As a result, the technical aspects of digital preservation of Brazilian electronic scientific journals in Information Science are highlighted, confirming the importance of using such aspects to ensure proper custody, integrity, usability and access to these publications.
- ItemAvaliação da sustentabilidade na Biblioteca Central Santa Mônica da Universidade Federal de Uberlândia/MG(2018) Souza, Kelma Patrícia; Aguiar, Denise Regina da Costa; Lima, Leonice Domingos dos Santos CintraLibraries are vital to the social, cultural, and environmental development of the communities where they are located. This paper aimed: to investigate sustainable actions adopted by a reference library in the country; to compare those sustainable actions with actions already developed in Biblioteca Central Santa Mônica - BCMON (Santa Mônica Central Library); to propose actions and projects for BCMON, which will possibly provide library users and staff with an all-embracing, participatory, accessible, and environmentally- minded work and study center. The methodology had a qualitative approach, of exploratory nature, by means of bibliographic gathering, by field research (semi-structured interview), by the analysis of the data identified in bibliographic research and by a survey conducted from the websites of the main Brazilian federal university libraries, regarding sustainable actions and the emphasis on sustainability. It is possible to verify that social and economic sustainability is subtly applied, through the access to information, through social and digital inclusion and the return of the investments received, to the society in the offer of products and services. However, the care for the environment and the practice of environmental education are still neglected. The final product was constructed by an initial proposal with some indications to promote sustainability in BCMOM, which will be based on the dialogue in search of environmental awareness and the participation of the whole staff and communities in a voluntary, democratic, and autonomous way.
- ItemAvaliação de sistemas de gerenciamento de processos de negócios (BPMS): análise multicritério dos softwares Bizagi e Bonita(2022-11-06) ARAÚJO, Wagner Junqueira de; GOMES, Tamara AurelianoIntrodução: Este artigo descreve o resultado de trabalho de pesquisa que avaliou o funcionamento dos BPMS Bizagi e Bonita, utilizados para gerenciar o processo de contratação de serviços de acesso a bases de dados de livros digitais, conduzido pela Biblioteca Central da Universidade Federal da Paraíba. Objetivo: O artigo teve como objetivo analisar e comparar dois softwares utilizados para mapeamento do fluxo informacional em processos de negócios – os Business Process Management Systems (BPMS) Bizagi e Bonita. Metodologia: Os softwares foram utilizados para mapeamento e análise do fluxo do processo de contratação de serviços de acesso a bases de dados de livros digitais, conduzido pela Biblioteca Central da Universidade Federal da Paraíba. Foram avaliados com base nas recomendações do Analytic Hierarchy Process AHP, observando sete critérios: tipo da licença, ferramenta de simulação, suporte ao usuário, usabilidade, idiomas, treinamento e documentação. A metodologia adotada neste artigo é classificada como descritiva, de abordagem mista quanti/qualitativa. Resultados: Como resultado, foi possível avaliar e verificar, por meio das técnicas do AHP, o funcionamento do Bizagi e do Bonita como ferramentas de mapeamento de fluxo informacional no processo de negócios apresentado, observando seus desempenhos. Conclusão: Ao final da pesquisa, verificou-se que o software Bizagi se apresentou como o BPMS mais adequado diante dos critérios selecionados.
- ItemBiblioteca universitária, escolar e comunitária o caso da biblioteca comunitária “Professora Ebe Alves da Silva” do IFMG(2016) CRIVELLARI, Helena Maria Tarchi; SIMA, Aline MichelleThe Scientific and Technological Federal Education Expansion held in 2008 through the 11892 law, changed several Federal Technical Education Institutions in “Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia” (Federal Institutes of Education, Science and Technology), which are responsible for Professional Instruction in various forms of education, promoting both basic and college education. The libraries of these institutions are also inserted in this context, which are concomitantly, school and university libraries. Aiming to demonstrate the role of these libraries, motivated by questions about the possibility of coexistence of these types of libraries in a same space, we present a case study on the Community Library “Professora Ebe Alves da Silva” of the “Instituto Federal de Minas Gerais” which is not only a school and university library but also presents aspects of a “community” for its own denomination. For completing the study there were interviews and questionnaires, directed to different actors of the internal and external community institution. The results were submitted to the technique of “Discurso do Sujeito Coletivo” (Collective Subject Discourse) - DSC - who illustrated the discussion by relating the theoretical aspects of school library, university library and public library to the reality of Community Library “Professora Ebe Alves da Silva”. We came to the conclusion that the studied library fulfills the three roles, thus becoming a driving agent of democratization of information and contributing to the development of the city.
- ItemBibliotecário e leitura: hábitos de leitura dos futuros profissionais da informação(2010) RIBEIRO, Ana Claudia; GARCIA, Daniel XavierThe present research draws a profile of the students of a library science course, in order to study their reading habits. To promote the research, questions such as the reading frequency of your favorite literature, reading encouragement and environment of encouraging, reading literature indicated by teachers, among others were raised. Starting from these questions it was possible to rise answers about the theme question: The importance of reading for the future information professionals.
- ItemBibliotecário, coaching e gestão do conhecimento(2018) SANTOS, Gildenir Carolino...This work by Leonardo Fernandes Souto begins by dealing with the means by which Personal Knowledge Management is carried out, that is, how one plans, organizes, mobilizes and controls the results of one's own developed personal knowledge...
- ItemCentro de recursos de aprendizagem: biblioteca escolar para o século XXI(2013) GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves DiasThis work reports an educational experience on planning, construction and operation processes of the Learning Resource Centre (LRC), of the Marist School, in Brasilia (Brazil). The LRC constitutes a local access to information, learning and knowledge, integrated to the school pedagogical objective of training critical and autonomous citizens. It is emphasized that, in order to be effectively used as a Learning Resource Centre, it must adopt more flexible curriculum and methodological procedures with the main task of solving problems.
- ItemCidades criativas e suas unidades de informação: uma nova rota para o distrito criativo de Florianópolis/SC(2019-07-05) CATIVELLI, Adriana Stefani; TEIXEIRA, Clarissa StefaniAs cidades criativas são regiões que concentram pessoas e lugares com um objetivo em comum: fazer dele um lugar melhor para se viver por meio de diferentes conexões e utilizando o melhor de cada indivíduo, a criatividade. Florianópolis, por ser uma ilha, onde não podem-se instalar indústrias devido à limitação de espaço, destaca-se no mundo do empreendedorismo e consolida-se como polo de inovação tecnológica. O Centro Sapiens ao tomar conhecimento de exemplos internacionais avista na região leste do centro de Florianópolis, a oportunidade de transformação da região. O perímetro possui diferentes tipos de instituição, dentre elas as unidades de informação. Neste contexto, tem-se como objetivo mapear as unidades de informação que estão localizadas no Distrito Criativo de Florianópolis e construir a Rota das Unidades de Informação. A justifica baseia-se na premissa de que para se construir um ambiente criativo é necessário entrar em contato com fontes informacionais que ligam o passado ao presente, assim como divulgar esses espaços. Para mapeamento e criação da rota foi utilizado o Google My Maps. A rota reuniu 16 unidades de informação, os acervos contêm obras raras, históricas, especializadas, literatura, entre outros; e 87,5% permitem consulta aos seus acervos. Acredita-se que o convite aos gestores das unidades de informação para integrar o grupo de parceiros do Centro Sapiens possibilitará que os mesmos conheçam o projeto e passem a se sentir incluídos como agentes de transformação do local. Além de conhecerem seus colegas e buscar a conexão entre as unidades por um bem comum.
- ItemCoautoria e participação feminina em periódicos Brasileiros da área de cirurgia:Estudo bibliométrico(2017) CAMARGO, Juliana Ravaschio Franco de; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato InnocentiniStudies on female co-authorship in the scientific production of various areas of knowledge are frequent in international scientific literature. However, this object of study has been little explored by Brazilian research in the field of Information Science. This article presents a contribution to this area by presenting the results of a research that investigated female co-authorship and the participation of women in the editorial staff of Brazilian scientific journals in the area of surgery published between 2010 and 2014. The corpus investigated consisted of 920 articles published in four scientific journals: Acta Cirúrgica Brasileira (ACB), Arquivos Brasileiros de Cirurgia Digestiva (ABCD), Revista Brasileira de Cirurgia Cardiovascular (RBCCV) and Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões (RCBC). The bibliometric analysis is the methodological approach adopted and sample universe were 920 articles written by 5649 co-authors. Men appear as coauthors in 63.5% (n=585) of articles, while women show up as coauthors in 23.8% (219) of all articles. By investigating the gender of coauthorship in original and review articles, the results showed that women's participation is lower than men in both types and in all four journals. Observing the participation of women in editorial boards of the journals, the results revealed that in only one journal (ABCD) the female presence is unique and exclusive. The study showed that gender inequality persists in terms of authorship, co-authorships, types of articles, and also on the editorial board, scientific committee and board of reviewers.
- ItemCompetência em informação de idosos: um protótipo voltado às suas necessidades de informação(2019-11-05) VITORINO, Elizete Vieira; RIGHETTO, Guilherme Goulart; PACKER, Celine Rúbia Probst PurnhagenO objetivo geral da pesquisa consiste em estruturar um recurso tecnológico para o atendimento das necessidades de informação de um grupo vulnerável, aqui caracterizado como a população idosa, contemplando os objetivos específicos que são: identificar, a partir da literatura, recursos tecnológicos e protótipos para uso em dispositivos móveis; descrever, também pela literatura, as etapas do desenvolvimento da competência em informação no idoso e, em específico, por meio do uso das tecnologias disponíveis; e, por fim, criar um protótipo para dispositivos móveis (smartphones) a fim de atender às possíveis necessidades de informação do referido grupo. A ausência do conjunto de atitudes e habilidades digitais pode ter um efeito profundo na qualidade de vida das pessoas e no aprendizado ao longo da vida. Daí a premência da competência em informação e sua força motriz do lifelong learning para dispor aos grupos socialmente vulneráveis uma real e efetiva inclusão social/digital. Numa via otimista, conjectura-se que as tecnologias, em conjunto com a competência em informação são capazes de promover o aumento da autoestima de grupos, comunidades e pessoas, incluindo a redução na situação de vulnerabilidade social e a promoção de insumos à luz das necessidades de informação cotidianas. A importância da inclusão desse grupo social em tal contexto possivelmente viabilizará novas e prósperas relações sociais, assim como a qualidade de vida. Promover a inclusão dos idosos perante às tecnologias pode ser uma forma oportuna para a participação ativa, cidadã e democrática na contemporaneidade, além da efetivação do papel social da Ciência da Informação.