RDBCI - Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
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A RDBCI - Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação é uma publicação quadrimestral vinculada ao Sistema de Bibliotecas da UNICAMP (SBU), tendo como foco divulgar trabalhos da área da Biblioteconomia e Ciência da Informação. Publica artigos inéditos, relatos de experiência, pesquisas em andamento e resenhas relacionados com a Ciência da informação ou que apresentem resultados de estudos e pesquisas sobre as atividades desta área. Adota em seu processo editorial a avaliação cega por pares, onde os trabalhos são encaminhados para especialistas para análise, atendendo aos critérios de sua política editorial. A revista compreende as áreas da Biblioteconomia, Ciência da Informação, e áreas afins como os da educação, administração, cultura e pesquisa, telecomunicações e informática. A Ciência da Informação é uma área interdisciplinar que estuda os fenômenos ligados à produção, organização, difusão e utilização de informações em todos os campos do saber.
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- ItemA (r)evolução digital e os dilemas para a catalogação: os cibertecários em atuação(2015) SANTA ANNA, JorgeReports the experience of the project of digitization and online publication of Essential rare works collection in biodiversity of the Museu Paraense Emílio Goeldi (MPEG). The initiative is the Biodiversity Heritage Library (BHL), whose purpose is to subsidize, the strengthening and development of scientific information and communication infrastructure, biodiversity and the environment. The purpose of study is to show the project of digitization and online publication of Essential rare works collection in biodiversity of the Museu Paraense Emílio Goeldi and study the role of digital preservation in the bibliographic collection special, using the criteria of digital preservation and document management. Allowing the construction of a conceptual schema to add and save the information, giving immediate access, by means of networks and sources of information, both national and international. The methodological course adopted was conducted through an exploratory research of descriptive character, based on literature as in books, journals, dissertations, theses and scientific articles already published addressing the theme. This mode is most relevant issues examined in the study, with respect to the methods related to the preservation of a bibliographic collection in digital formats. In this sense, scanning is combined with digital preservation in the collection on biodiversity, and will bring enormous contribution to the library of MPEG, making scientific information more accessible, giving continuity to the memory and making sure the absolute excellence of digital media, covered by technological innovations that will remedy their future losses.
- ItemA abordagem teórica de A. I. Mikhailov sobre o termo informação científica(2010) SANTOS JUNIOR, Roberto Lopes dos; PINHEIRO, Lena Vania RibeiroStudy on the approach of the Soviet researcher A. I. Mikhailov (1905-1988), in his bibliographic production, about the concept “scientific information”, the main object of research in Information Science field in the former Soviet Union, and also, analysis made by the author on the definition, characteristics and values related to this term. The study of these concepts, when possible, will be related to the emergence and development of Information Science in the period in which these ideas were developed and published (from 1950 to 1970), where this designation exercised considerable influence to, at the time, embryonic field of research.
- ItemA arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento(2012) PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato InnocentiniThe literature is one of the stages of scientific research and for being a ─ thorough job requires time, dedication and attention by those who undertake it solves. This article aims to present the various steps of the art of literature in the pursuit of knowledge with the intention of easing the path taken by the researcher until the desired information.
- ItemA competência em informação aliada as tarefas do bibliotecário escolar(2018-11-29) OTTONICAR, Selma Leticia Capinzaiki; CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de; SALA, FabianaA Competência em informação é fundamental para que os indivíduos saibam acessar, avaliar e usar a informação de maneira eficaz ao longo da vida. Consiste em saber utilizar as tecnologias, buscar as informações em vários lugares, interpretar o texto, verificar a fonte de informação e produzir novos conhecimentos. O objetivo deste estudo é propor a aplicação dos princípios da Competência em informação ao elenco de tarefas dos bibliotecarios escolares. Os procedimentos metodológicos envolvem a pesquisa bibliográfica no âmbito da Competência em informação e das políticas públicas voltadas ao contexto das bibliotecas escolares. Para tanto, buscou-se em livros e artigos impressos e digitais em diferentes periódicos da área da ciência da informação. Como considerações finais, defende-se que a Competência em informação precisa ser considerada pelas políticas públicas da biblioteca escolar no Brasil, a fim de que se torne subsídio à prática do bibliotecário escolar e melhore o serviço oferecido pelas bibliotecas.
- ItemA competência em informação e midiática voltada à cidadania: o uso da informação governamental para a participação na democracia(2017) SILVA, Rafaela Carolina da; OTTONICAR, Selma Letícia Capinzaiki; YAFUSHI, Cristiana Aparecida PorteroThe Information and Communication Technologies enable the development of democratic societies when they allow access to information in different media and contexts. Hence, the access to government information is only the first step towards making people citizens, since it corroborates to the development of the democracy by allowing the population to know how to interpret and appropriate information to build knowledge. It is argued, therefore, that the process of the use of information is equivalent to the execution of citizenship, since it qualifies the individual to deal with different information transmitted by the media in the various spheres: social, political and professional. From this perspective, the present research aims to reflect on the relevance of Information and Media Competence for the construction of citizenship in democratic societies through online access to Brazilian governmental portals. The methodological procedures involve a bibliographical research about public policies, Brazil's access to information law and information competence. To be considered competent in information, the citizen must have the skills and abilities to use the information made available by the government. One thing that can not be ignored is the fact that online portals in Brazil still have obstacles that contribute to the inefficiency of political transparency in the country. Therefore, being competent in information is fundamental to appropriate the government information disclosed, making the individual critical in the selection, retention and dissemination, as well as capable of interpreting the dataprovided in society and the ideologies that govern the sources of information.
- ItemA configuração do espaço dos livros no interior da sala de aula(2016) GOULART, Ilsa do Carmo VieiraThis text assumes for present and understand how the books are arranged in different physical spaces, inside the classroom, and how are they perceived by teachers and students, by regulating actions and performances of the subjects. To this end, a field research, from the collection of different images of the school environments in which the books are exposed. The analysis of the images if the theoretical concepts behind about space to articulate the idea of Rodriguez, school culture, the perception of Vidal and school material culture of Viñao Frago and Escolano Benito. Upon reflection, in the design of materiality of the book and, according to Chartier. The observations of the images indicate actions of spreading a school environment of interaction with the book, characterized now by the mobility of physical space, now determined by the need for visibility and demarcation of a normal space, in order to prioritize access to the books and the taming of the reader.
- ItemA constituição da biblioteconomia científicaa constituição da biblioteconomia científica(2016) TANUS, Gabrielle FrancinneLibrary Science, which is the focus of this bibliographic research, has its birth associated with the nineteenth century, a time when the changes provoked a turning point in the field position. Previous to this definition, Library Science had been defined by pre-scientific and proto-scientific terms, which demonstrates a move towards the creation of such knowledge, reflected in practices and in some productions, especially the manual, also facing the library institution. Along the way Library Sciences intertwines other fields such as the Bibliography, Bibliology, Documentation, and from the twentieth century, Information Science, which contributes to the setting and boundary marking of the fields.Understanding this path of Library Science contributes to a greater understanding of its history and its constitutional process as a field of knowledge inserted into a process full of historical events, which focus on the development of Library Science.
- ItemA construção de um programa de letramento informacional e arte educação(2017) ZINN, Alexandra César; GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves DiasThis article analyzes the interconnection of Information Literacy content to Art content in High School by a descriptive research with art educators who work at the Public Education Schools (Recanto das Emas regional area) in the Distrito Federal Government. The educators who were researched, they had participated in the information literacy basic course, which has the purpose to support the next step of the research, which they answered some group of questionnaires, that after each of them, the art educators received a feedback of it. This study used the Delphi method and the research tools were questionnaires structured with some objective and subjective questions. The results disclosed the feasibility to apply this kind of literacy purposed in the study, even though the challenges related to the general incipient information literacy of the educators, the infrastructure problems and the actual organization of the curriculum school.
- ItemA contribuição de C. Kuhlthau para a ciência da informação no Brasil(2010) ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila; BRAGA, Rogério Manoel de Oliveira; VIEIRA, Wellington OliveiraThis article presents the results of a research about the impact of Kuhlthau in the Brazilian production of Information Science. It was taken citations of the author in all articles published for seven Brazilian journals, from 2003 to 2007. Kuhlthau is cited in 17 of the 872 articles analyzed. From the 19,577 bibliographic references of these articles, 24 are Kuhlthau’s works. These references were analyzed to identify the frequency of each Kuhlthau’s work cited, year, language, kind and co-authorship cases. The citing articles were analyzed in terms of thematic and institutional origin of the authors. Finally, it was examined the importance of the citation of the author for the discussions in citing articles. Some results are: the most cited work, Inside the search process: information seeking from the user’s perspective, with 8 references; the author’s greatest contribution is in the information’s user studies; the Brazilian institution that most cite Kuhlthau works is UFMG, and, the most important kind of citation is the conceptual citation.
- ItemA cultura como elemento agregador para as unidades de informação: pluralizando manifestações culturais(2017) SANTA ANNA, JorgeCulture manifests itself as an inherent segment to human and social practices, determining factor in social identity of a nation. Although it consolidates multiple forms, cultural diversity is striking feature of societies, being considered, over time, as a social product built and valued. Its importance is justified in the face of numerous forms of preservation and maintenance of specific cultural types, being held by different institutions. Libraries, archives and museums represent the major institutions in which methods and storage techniques and conservation of cultural products produced by the companies are developed. Therefore, this article brings up reflections on the relationship between culture with key information units, represented here by libraries, archives and museums. Conceptualizes culture in the social sphere; discusses the role of libraries, archives and museums as culture throughout history; It presents the social function related to the inherent culture in the making of information professionals. Exposes participation and appreciation of the public authorities as the investments made in these institutions, considering cultural aspects. After analysis and discussion proposed in the literature, it was found that the information units represent storers centers and disseminators of culture. However, it was realized that the reality still requires effort considering harness the potential of these institutions as to the preservation and dissemination of cultural memory. This fact arouses greater reflection on the participation of society and government in the management of these spaces, in view of ensuring the recognition andrespect of cultural diversity.
- ItemA dimensão contemplativa do acesso à informação em uma coleção bibliográfica do século XIX: a biblioteca do Barão de Guajará(2020-09-15) FERREIRA, Rubens da SilvaO trabalho tem como objetivo analisar a dimensão contemplativa do acesso à informação em uma coleção bibliográfica do século XIX: os livros da biblioteca do Barão de Guajará. Esta coleção atualmente pertence ao Instituto Histórico e Geográfico do Pará (IHGP) e adquiriu o status de objeto de exposição (expôt). O estudo de caso é orientado pela discussão dos conceitos de acesso e comunicação, este último trabalhado na perspectiva museológica. Os dados qualitativos e quantitativos foram recolhidos entre março de 2018 e janeiro de 2020 na sede do IHGP. O estudo mostra que a passagem do status de biblioteca particular para o status de objeto de museu agrega valor à coleção bibliográfica. O novo status oferece aos visitantes outro tipo de experiência informacional, articulando os elementos livro, mobiliário, prédio e proprietário com a cultura, a história e a política no século XIX. Em conclusão, tem-se uma experiência estética e sensível que remete o observador a Belém Imperial com os seus modos de consumir a cultura impressa que escova das editoras e livrarias da França.
- ItemA disseminação da informação científica como garantia da legitimidade dos resultados de ensaios clínicos(2020-05-18) CEDRO, Larissa Ferreira dos Angelos; GOTTSCHALG-DUQUE, CláudioEste estudo tem o objetivo de identificar na literatura as publicações que retratam a necessidade de disseminação dos resultados de ensaios clínicos como critério de transparência e validação destes. Para isso, utilizou-se da técnica levantamento documental na literatura biomédica de documentos que versam sobre a transparência em resultados de ensaios clínicos. Para a busca, foram utilizados o descritor “Clinical Trial” e a palavra-chave “transparency” - ("transparency"[All Fields] AND "Clinical Trial"[All Fields]). Foi selecionada a base de dados Medical Literature Analysis and Retrievel System Online (MEDLINE) da National Libary of Medicine (NLM) dos Estados Unidos. Foram recuperados 394 documentos, retiradas possíveis duplicatas e selecionados 226 documentos de interesse para a pesquisa. De forma integrada foi estabelecida a relação da Ciência da Informação como a área que se dedica ao compartilhamento da informação através da organização, comunicação e divulgação científica.
- ItemA evolução da bibliometria e sua interdisciplinaridade na produção científica brasileira(2015) MEDEIROS, José Mauro Gouveia de; VITORIANO, Maria Albeti VieiraBibliometrics is a statistical technique used to measure aspects of academics works that contributes for the development of science. The objective of this article is to present results based on literature review about this topic. It’s contemplate the origins of this technique, main characteristics and them applicability, from work survey conducted in Brazil, which were collected in certain databases. Notes the relevance of appropriate bibliometrics’ techniques for different areas of knowledge, which highlights its interdisciplinary character. Emphasizes the important role played by scientific journals as formal channels for the recording and dissemination of scientific production. Is carried out an analysis of Encontros Brasileiros de Bibliometria e Cientometria held in Brazil.
- ItemA evolução do grau de inovação de indústrias de transformação da região metropolitana do Recife(2015) PAREDES, Breno José Burgos; SANTANA, Guilherme Alves deSome phenomena have influenced markedly the economic activities of the state of Pernambuco, as globalization and the recent allocation of large industries. In this scenario, the Micro and Small Enterprises located in the region play a key role in local development, because their representation in stimulating the economy. Starting from the need to evaluate the Pernambuco innovative industrial setting, this study measures the evolution of the degree of organizational innovation in manufacturing industries located in Recife / PE. To this end, we applied the Innovation Radar diagnosis in 30 Small Businesses of the sector. The results showed that the sector presents an innovative casual behavior, providing a Middle Degree of Innovation (GMI) below 3.0. Dimensions focused on relationships, processes and innovative ambience stood out positively because of the number of innovations made and the evolution of the average degree of innovation.
- ItemA experiência da utilização de blogs na discilplina teoria e prática da leitura: construindo o portfólio eletrônico(2011) SAMPAIO, Débora AdrianoPresents part of the experience of building use and ‘sharing of the portfolio - a tool for development of reading and writing. Covers about its evolution, with the support of information technology and communication - the blog - in this context appears as an electronic portfolio where we can highlight and expand the initial goals that guide the importance of its use.
- ItemA extensão universitária na Ciência da Informação: uma abordagem crítico participativa(2023-02-08) MENDES, Edson Luiz; MINGHELLI, Marcelo; DE MARI, Cezar LuizIntrodução: A sociedade atual vem sendo identificada como Sociedade da Informação. As questões relacionadas à informação e ao seu fluxo são instigadas à sua compreensão e influência social, levando em consideração documentos, conteúdos e assuntos variados, comportamentos diversificados e pessoas usuárias, receptoras e reprodutoras de informação. A universidade tem o papel de contribuir na transformação, capacitação e conscientização social a partir da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão por impactar na formação pessoal e profissional da sociedade, no entanto, a pequena quantidade de publicação na ciência da informação, sobre a extensão universitária na comunidade em situação de vulnerabilidade social, nos provoca a interrogação sobre a relevância social do Programa de Extensão do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Objetivo: Assim, por meio de análise sobre a extensão em ciência da informação, este artigo de pesquisa em andamento, tem o seguinte objetivo: refletir sobre a importância e relevância social da extensão realizada na comunidade em situação de vulnerabilidade social. Metodologia: Qualitativa com abordagem crítico interpretativo, em dois momentos distintos e conectados: a pesquisa bibliográfica, nesse estudo, e a pesquisa de campo na coleta de dados. Resultados: Evidencia-se a prática de extensão participativa onde, de maneira interdisciplinar e democrática, o distanciamento entre mundo acadêmico e comunidade de periferia, entre conhecimento científico e popular, pode ser menor através da extensão universitária em Ciência da Informação. Conclusão: Essas serão confirmadas ou não na conclusão da pesquisa de campo em andamento por meio de entrevistas e análise documental.
- ItemA folksonomia como modelo emergente da representação e organização da informação(2013) SANTANA, Glessa Heryka Celestino deContextualizes the new approach of information representation called folksonomy, which is used in the web, a marked environment characterized by flexibility and dynamism. Presents the documentary languages as conventional instruments for the information representation and makes a comparison between the traditional model, operated by specialists using controlled language, and folksonomy, in which users freely assign common labels in natural language. Considers the use of free labeling in face of hyper-segmentation of knowledge in virtual environment.
- ItemA gestão da qualidade como estratégia de suporte para o desenvolvimento de coleções em bibliotecas jurídicas(2016) MIRANDA, Ana Cláudia Carvalho de; GALLOTTI, Mônica Marques Carvalho; MIRANDA, Erlano Silva deLibraries are seen as non-profit organizations, their main objective is to offer quality in information mediation, in order to meet the user ́s specific information needs. Thus, as organizations, libraries need to apply management strategies that aim to guarantee its effectiveness and efficiency to ensure its survival. Amongst some strategies is quality management. This article aims to propose a debate regarding quality management applied to Collections Development in Legal Libraries. In order to attend these objectives, literature review was realized considering the areas of Quality, Collection Development. In this process, the research identifies the main characteristics applied to Law Libraries, characterizes Legal information as well as points out the main challenges in this area and possible solutions. Based on the reflections given, it can be confirmed that the role of the legal library is to disseminate legal information in the institutions to which they belong to, support legal decisions, work with law in its raw state so it can be interpreted, aiming to reach certain standards contributing to peace in society. It is concluded that for this process to be fulfilled it is necessary the effective implementation of strategies for ensuring the quality of the provided services.
- ItemA gestão de projetos como apoio ao processo de produção de um periódico científico(2015) LACERDA, Fabrício Martins; MARTENS, Cristina Dai Prá; MACCARI, Emerson AntonioThe advancement of the concept of projects and the development and acceptation of methodologies and approaches for its planning and management, has permitted its applicability in different areas, realities and organizational cultures. The search for methods and instruments capable of conducting your project to a successful accomplishment, e.g. a scientific journal, has motivated many organizations to enhance planning and management by resorting to good project management practices. In this context, the objective of this paper is to analyze the process of making a scientific journal within a perspective of project management. A case study was developed that verified the application of management processes of scope, deadline and costs of the project of producing a specialized medical scientific journal. Within the results, emphasis goes to the fact that despite not having information about good project management practices, the organization applies some of its tools informally and embryonically. Some elements that impact on the delay of the magazines diffusion were identified as in need of enhancement. Improvement proposals were presented by applying project management methodologies that can contribute with enriched planning and project management.
- ItemA gestão do conhecimento rumo a uma abordagem holística: indicação de aspectos a serem contemplados em modelos de gerenciamento do conhecimento(2018-11-27) ZIVIANI, Fabrício; CORRÊA, Fábio; MUYLDER, Cristiana Fernandes deHá um expressivo número de modelos de Gestão do Conhecimento; no entanto não há um modelo amplamente aceito. Isso pode ser derivado da complexidade inerente a Gestão do Conhecimento e ao ambiente organizacional. Todavia, é salientada a necessidade de um modelo que seja unificador e que aborde a Gestão do Conhecimento de forma holística, mas as caraterísticas que devem ser consideradas para essa abordagem ainda não foram consolidadas. Assim, esse estudo se propõe a investigar quais aspectos deveriam ser contemplados em novos modelos de GC rumo a uma abordagem holística. Por um percurso metodológico qualitativo de natureza exploratória e com técnica de pesquisa bibliográfica, essa pesquisa apresenta por resultados a síntese desses aspectos, alicerçados em três perspectivas: limitações dos modelos existentes, lacunas e teorias de suporte à Gestão do Conhecimento. Por limitação se tem que esses aspectos não foram validados junto a especialistas, sendo essa uma sugestão de pesquisa futura, bem como o desenvolvimento de um modelo de Gestão do Conhecimento que apreenda todos esses aspectos. Esse estudo contribui por delinear aspectos a serem contemplados em modelos de Gestão do Conhecimento holísticos de forma a permitir que essa temática considere toda a complexidade inerente ao ambiente organizacional.