Práticas de estágio supervisionado na licenciatura em matemática no estado do paraná
Carregando...
Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2022
Título do Períodico
Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática
ISSN
1981-1332
Página(s)/e-location
1–23
Idioma(s)
pt, en
Fonte
Fonte
Florianópolis
17
1
17
1
Resumo
O presente artigo propõe trazer à compreensão as práticas de Estágio Supervisionado que são desenvolvidas na Licenciatura em Matemática. Especial atenção é dedicada aos papéis dos sujeitos envolvidos, suas ações individuais e o enfoque dado a eles. Para isso, analisamos os relatórios constantes nos anais do Fórum Estadual das Licenciaturas em Matemática do Estado do Paraná –FELIMAT, das edições de 2011 a 2019, em um movimento fenomenológico de pesquisa, a partir das seguintes interrogações: que práticas deEstágio Supervisionado são desenvolvidas e relatadas nos textos publicados no FELIMAT?O que isso revela? Qual o enfoque dado ao sujeito de estágio? Quais são as ações desenvolvidas pelos sujeitos? Na análise,revelou-se que o Estágio Supervisionado fica centrado na ação do estagiário e do professor supervisor da universidade, não sendo posta em destaque a ação do professor regente da escola. Salienta-se a necessidade de enfatizar o papel do professor regente, de modo a reavivar a plena articulação entre todos os sujeitos envolvidos no Estágio Supervisionado.
This article brings a betterunderstanding of the practices of Supervised Internship activities developed for obtaining the Licentiate Degree in Mathematics. Special attention is dedicated to the roles of the subjects involved, i.e., their individual action and focus given to them. For this, we have analyzed the reports contained in the annals of the State Forum of Licentiate Degree in Mathematics of Paraná –FELIMAT, from 2011 to 2019. We employed a phenomenological research movement based on the following questions: what are the supervised internship practices developed and reported in the material published in the FELIMAT? What do the experiences reported reveal? What is the focus given to the internship subject? What are the actions developed by the subjects? Our analysis has revealed that the Supervised Internship is centered on the action of the intern and thesupervising professor of the university, leaving aside and underestimating, the action of the regent teacher of the school. Here, we highlight the need to emphasize the role of the school's regent teacher to revive a complete articulation among all subjects involved in the Supervised Internship
This article brings a betterunderstanding of the practices of Supervised Internship activities developed for obtaining the Licentiate Degree in Mathematics. Special attention is dedicated to the roles of the subjects involved, i.e., their individual action and focus given to them. For this, we have analyzed the reports contained in the annals of the State Forum of Licentiate Degree in Mathematics of Paraná –FELIMAT, from 2011 to 2019. We employed a phenomenological research movement based on the following questions: what are the supervised internship practices developed and reported in the material published in the FELIMAT? What do the experiences reported reveal? What is the focus given to the internship subject? What are the actions developed by the subjects? Our analysis has revealed that the Supervised Internship is centered on the action of the intern and thesupervising professor of the university, leaving aside and underestimating, the action of the regent teacher of the school. Here, we highlight the need to emphasize the role of the school's regent teacher to revive a complete articulation among all subjects involved in the Supervised Internship
Descrição
Palavras-chave
Estágio supervisionado, FELIMAT, Fenomenologia, Supervised internship, FELIMAT, Phenomenology
Citação
PEREIRA, Emanueli; KLÜBER, Tiago Emanuel. Práticas de estágio supervisionado na licenciatura em matemática no estado do paraná. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 1–23. 2022. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86912. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/86912/51461. Acesso em: 2023-09-18