Experimentos mentais na multiplicação de números naturais: reflexões teóricas por meio de uma metodologia alternativa
Carregando...
Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2023
Autores
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Título do Períodico
Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática
ISSN
1981-1332
Página(s)/e-location
1–21
Idioma(s)
pt, en
Fonte
Fonte
Florianópolis
18
1
18
1
Resumo
Este artigo faz parte da pesquisa teórica intitulada “A semiótica e os Experimentos Mentais no ensino e na aprendizagem em Matemática”. Tem como objetivoapresentar uma reflexão teórica, por meio dos Experimentos Mentais,acerca da operação de Multiplicação com números naturais. Os Experimentos Mentais são conceituados comoformas que o sujeito poderepresentar o próprio pensamento, sendo este colocado como objeto de consideração no desenvolvimento de um conceito, atividade ou problema em Matemática, por meio de um contexto teórico bem definido, o qual é chamado de sistema de representação, cumprindoo papel de mostrar a coerência do próprio conceito(ouaté mesmo a sua modificação)e verificar a possibilidade de aplicação desseconceito em situaçõesdiversas.Essestiposde experimentos, no contexto da Educação Matemática,podem serconsideradosuma metodologia alternativa para o ensino de Matemática. A aplicação dessametodologia tem importância no ensino e respectivamente na aprendizagem da Matemática, por proporcionaro desenvolvimento deum ambiente de investigação e de reflexão, trabalhando em universos semânticos distintos,no entendimento daatividade e/ou do problema proposto, gerando debates e contradições
This article is part of the theoretical research entitled "Semiotics and ThoughtExperiments in teaching and learning in Mathematics". It aims to present a theoretical reflection, by means ofThought Experiments, about the operation of Multiplication with natural numbers. The ThoughtExperiments are conceptualized as ways that the subject canrepresent its own thinking, which is placed as an object of consideration in the development of a concept, activity or problem in Mathematics, through a well-defined theoretical context, which is called representation system, fulfilling the role of showing the consistency of the concept itself (or evenits modification) and verify the possibility of applying such concept in different situations. These categories of experiments, in the context of Mathematics Education, can be considered as an alternative methodology for teaching mathematics.The applicationofthis methodologyis important in teaching and respectively in learning mathematics because it provides the development of an environment of investigation and reflection, working in different semantic universes in the understanding of the activity and/or the proposed problem, generating debates and contradictions.
This article is part of the theoretical research entitled "Semiotics and ThoughtExperiments in teaching and learning in Mathematics". It aims to present a theoretical reflection, by means ofThought Experiments, about the operation of Multiplication with natural numbers. The ThoughtExperiments are conceptualized as ways that the subject canrepresent its own thinking, which is placed as an object of consideration in the development of a concept, activity or problem in Mathematics, through a well-defined theoretical context, which is called representation system, fulfilling the role of showing the consistency of the concept itself (or evenits modification) and verify the possibility of applying such concept in different situations. These categories of experiments, in the context of Mathematics Education, can be considered as an alternative methodology for teaching mathematics.The applicationofthis methodologyis important in teaching and respectively in learning mathematics because it provides the development of an environment of investigation and reflection, working in different semantic universes in the understanding of the activity and/or the proposed problem, generating debates and contradictions.
Descrição
Palavras-chave
Educação matemática, Ensino de matemática, Metodologia de ensino, Mathematics education, Teaching mathematics, Teaching methodology
Citação
CRUZ, Willian José da. Experimentos mentais na multiplicação de números naturais: reflexões teóricas por meio de uma metodologia alternativa. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 18, n. 1, p. 1–21. 2023. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e92299. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/92299/53438. Acesso em: 2023-09-18