GO PISA! Indicativos para elaboração de políticas públicas educacionais
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2019
Título do Períodico
Revista Educação e Políticas em Debate
ISSN
2238-8346
Página(s)/e-location
233-253
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Uberlândia
8
2
maio/ago.
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maio/ago.
Resumo
Este artigo tem como base a avaliação do PISA (Programme for International Student Assessment) realizada em 2015, mais especificamente a coleta de dados com foco na atuação de estudantes e professores do Brasil, com o objetivo de apresentar indicativos para possível elaboração de políticas públicas para educação no País. O estudo constitui-se da análise de informações, tomando como metodologia as diretrizes de comparação da efetividade educacional com os países participantes e os resultados obtidos com os alunos brasileiros que atendem muitos quesitos, principalmente da rede federal de educação. A análise demonstra que são necessários investimentos em formação dos professores, infraestrutura nas escolas e definição da continuidade dos meios de avaliação por meio de políticas de Estado.
This paper is based on the evaluation of the PISA (Program for International Student Assessment) held in 2015, specifically the collection of data focused on the performance of students and teachers in Brazil, with the aim of presenting indicatives for the possible elaboration of public policies for education in the country. The study is based on the analysis of information, taking as a methodology the guidelines for comparing educational effectiveness with the participating countries and the results obtained with Brazilian students that meet many requirements, especially the federal education network. The analysis demonstrates that investments are necessary in teacher training, infrastructure in schools and definition of the continuity of the means of evaluation through State policies.
This paper is based on the evaluation of the PISA (Program for International Student Assessment) held in 2015, specifically the collection of data focused on the performance of students and teachers in Brazil, with the aim of presenting indicatives for the possible elaboration of public policies for education in the country. The study is based on the analysis of information, taking as a methodology the guidelines for comparing educational effectiveness with the participating countries and the results obtained with Brazilian students that meet many requirements, especially the federal education network. The analysis demonstrates that investments are necessary in teacher training, infrastructure in schools and definition of the continuity of the means of evaluation through State policies.
Descrição
Palavras-chave
PISA, Educação comparada, Políticas públicas, PISA, Comparative education, Public policies
Citação
GOMES, Marcelo Carboni; PIMENTEL, Theberge Ramos; BRITO, Renato de Oliveira. GO PISA! Indicativos para elaboração de políticas públicas educacionais. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 8, n. 2, p. 233-253, maio/ago. 2019. https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-49327. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/49327. Acesso em: 2022-06-07