A docência nas séries iniciais: formação e prática pedagógica de professores de matemática
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2018
Título do Períodico
Revista Educação e Políticas em Debate
ISSN
2238-8346
Página(s)/e-location
538-549
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Uberlândia
7
3
set./dez.
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Resumo
Com objetivo de discorrer sobre a docência nas séries iniciais tecendo reflexões sobre a formação e a prática pedagógica de professores de Matemática, desenvolvemos este estudo bibliográfico no encalço da questão: Quais as nuanças da docência nas séries inicias tendo em vista as marcas da formação e da prática pedagógica de professores de Matemática? Em torno desse propósito a tessitura discute a docência nos anos iniciais pontuando que a polivalência exercida pelos professores é permeada por lacunas da formação e nesse sentido, os profissionais enfrentam desafios importantes. Pontuamos que o conhecimento matemático tem grande importância na formação desses professores, sem dissociar-se da didática. É preciso fazer matemática, saber como e por quê ensinar essa disciplina. A formação centrada no desenvolvimento da pesquisa, da investigação e do questionamento busca melhorar a habilidade de ensinar. Na verdade, ensinar só se aprende ensinando, e toda prática tem uma teoria que a sustenta. É importante que a teoria sobre a qual nos embasemos, potencialize em nós a capacidade de avaliação e raciocínio crítico.
With the purpose of discussing teaching in the initial grades, reflecting on the formation and pedagogical practice of mathematics teachers, we developed this bibliographic study in the pursuit of the question: What are the nuances of teaching in the initial grades in view of the marks of formation and pedagogical practice of mathematics teachers? Around this purpose, the teaching discusses teaching in the initial years, pointing out that the polyvalence exercised by teachers is permeated by training gaps and in this sense, professionals face important challenges. We point out that mathematical knowledge has great importance in the formation of these teachers, without dissociating from didactics. It is necessary to do math, to know how and why to teach this discipline. Training focused on the development of research, research and questioning seeks to improve the ability to teach. In fact, teaching only learns by teaching, and every practice has a theory that supports it. It is important that the theory upon which we are based may potentiate in us the capacity for evaluation and critical reasoning.
With the purpose of discussing teaching in the initial grades, reflecting on the formation and pedagogical practice of mathematics teachers, we developed this bibliographic study in the pursuit of the question: What are the nuances of teaching in the initial grades in view of the marks of formation and pedagogical practice of mathematics teachers? Around this purpose, the teaching discusses teaching in the initial years, pointing out that the polyvalence exercised by teachers is permeated by training gaps and in this sense, professionals face important challenges. We point out that mathematical knowledge has great importance in the formation of these teachers, without dissociating from didactics. It is necessary to do math, to know how and why to teach this discipline. Training focused on the development of research, research and questioning seeks to improve the ability to teach. In fact, teaching only learns by teaching, and every practice has a theory that supports it. It is important that the theory upon which we are based may potentiate in us the capacity for evaluation and critical reasoning.
Descrição
Palavras-chave
Docência nas séries iniciais, Formação de professores, Prática pedagógica de matemática, Teaching in the initial grades, Teacher training, Pedagogical practice of mathematics
Citação
TEIXEIRA, Cristina Barra; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de. A docência nas séries iniciais: formação e prática pedagógica de professores de matemática. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 7, n. 3, p. 538-549, set/dez. 2018. https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-14. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47534. Acesso em: 2022-06-07