Participação das organizações empresariais nas políticas educacionais no nordeste brasileiro: os casos do Piauí e do Ceará
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Tipo
Editorial
Classficação
Nível teórico
Data
2012
ORCID
Título do Períodico
Revista Educação e Políticas em Debate
ISSN
2238-8346
Página(s)/e-location
88-105
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Uberlândia
1
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jan./jun.
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jan./jun.
Resumo
Este artigo resultou de umrecorte de umapesquisa sobre aparticipação das organizações empresariais nas políticas educacionais no Nordeste brasileiro, tendo como estudos de casoos estados doPiauí e do Ceará.Nosso foco principal é a relação entre o público e o privado na educação, tendo como norte conceitual as mudanças nos processos de regulação social que deram suporte às reformas liberais, cujo eixo tem se voltado para a descentralização das políticas sociais, abrindo espaço para que o Estado estabeleça novas relações com o setor privado.Demos particular atenção para a participação do setor privado na gestão das políticas educacionais a partir do contexto das reformas dos anos de 1990, mas com um olhar empírico maisvoltado para os anos 2000.A pesquisa de campo ocorreu na esfera da gestão dos sistemas estaduais de ensino e na sede da organização escolhida como exemplo para análise.
This paper is the result of a cutting from a research about the involvement of business organizations in the education policies in Brazilian Northeast, considering the cases of Piauí and Cearástates. Our main focus is the relation between the public and private sectors in the education system -taking into account the changes in the social regulation processes that have given support to the liberal reforms -whose action has moved to decentralization of the social policies, providing openings for the establishment of a new relation between the State and the private sector. We focused on the participation of the business sector in the management of education policies from the context of the reforms in the 1990s, but with an empiric look towards the 2000s. The field research took place in the sphere of management of state education systems and in the seat of the organization chosen as example for the analysis.
This paper is the result of a cutting from a research about the involvement of business organizations in the education policies in Brazilian Northeast, considering the cases of Piauí and Cearástates. Our main focus is the relation between the public and private sectors in the education system -taking into account the changes in the social regulation processes that have given support to the liberal reforms -whose action has moved to decentralization of the social policies, providing openings for the establishment of a new relation between the State and the private sector. We focused on the participation of the business sector in the management of education policies from the context of the reforms in the 1990s, but with an empiric look towards the 2000s. The field research took place in the sphere of management of state education systems and in the seat of the organization chosen as example for the analysis.
Descrição
Palavras-chave
Público-privado, Educação brasileira, Reformas, Piauí, Ceará, Public-private, Brazilian education, Reforms, Piauí, Ceará
Citação
LUZ, Liliane Xavier; OLIVEIRA, Antonio Glauber Alves; BARBOSA, Maria Meirice Pereira. Participação das organizações empresariais nas políticas educacionais no nordeste brasileiro: os casos do Piauí e do Ceará. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 88-105, jan/jun. 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/17365. Acesso em: 2022-06-06