A educação fundamental no oeste catarinense: desafios na construção da qualidade social
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2012
ORCID
Título do Períodico
Revista Educação e Políticas em Debate
ISSN
2238-8346
Página(s)/e-location
532-555
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Uberlândia
1
2
ago./dez.
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Resumo
O estudo constitui-se de uma reflexão conceitual acerca da qualidade na Educação Fundamental. O horizonte teórico embasa-se na perspectiva da qualidade social, no contexto regional do Oeste catarinense, e se articula com as análises de resultados parciais dos microdados encontrados no sítio do Inep de 2009. Objetiva descobrir, com base nas respostas dos questionários das escolas dos municípios pesquisados da mesorregião catarinense, se as políticas públicas viabilizam a construção da qualidade social. Constando-se conclusões parciais acerca do distanciamento entre as políticas educacionais e a efetiva construção de uma qualidade social da educação fundamental no Oeste catarinense.
This study is consisted of a conceptual reflection on the quality of elementary education. The theoretical horizon is underlain on the social quality perspective, in the regional context of Santa Catarina West, and articulates with the analysis of partial results of microdata found on the 2009 Inep siege. It aims to find out, based on the answers of the school questionnaires from the 18 surveyed municipalities of Santa Catarina mesoregion if public policies allow the construction of social quality. We arrived to partial conclusions about the gap between the educational policies and the effective construction of a social quality of elementary education in Santa Catarina West.
This study is consisted of a conceptual reflection on the quality of elementary education. The theoretical horizon is underlain on the social quality perspective, in the regional context of Santa Catarina West, and articulates with the analysis of partial results of microdata found on the 2009 Inep siege. It aims to find out, based on the answers of the school questionnaires from the 18 surveyed municipalities of Santa Catarina mesoregion if public policies allow the construction of social quality. We arrived to partial conclusions about the gap between the educational policies and the effective construction of a social quality of elementary education in Santa Catarina West.
Descrição
Palavras-chave
Políticas educacionais, Qualidade social da educação, Educação fundamental, Educational policies, Social education quality, Elementary education
Citação
TEDESCO, Andreson Luiz; REBELATTO, Durlei Maria Bernardon. A educação fundamental no oeste catarinense: desafios na construção da qualidade social. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 532-555, ago/dez. 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/21918. Acesso em: 2022-06-06