Avaliação da qualidade da alfabetização mineira no cenário do sistema educacional nacional e internacional
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2012
ORCID
Título do Períodico
Revista Educação e Políticas em Debate
ISSN
2238-8346
Página(s)/e-location
472-494
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Uberlândia
1
2
ago./dez.
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Resumo
Este artigo apresenta um estudo inicial, numa pesquisa em andamento, sobre a avaliação da qualidade da Alfabetização mineira, o PROALFA, e pretende analisar de que forma essas avaliações estão imbricadas nas redes produzidas no cenário do sistema educacional nacional einternacional. Tal estudo trará elementos da Análise do Discurso Crítica para discutir as discursividades que atravessam as políticas de Avaliação neste cenário atreladas à noção de qualidade. Recorremos a autores como Fairclough, Veiga-Neto, Jorge Ramos do Ó e Stephen Ball. A questão norteadora deste artigo é: Quais discursividades têm sustentado a noção de qualidade nas avaliações sistêmicas da alfabetização, em particular em Minas Gerais? Como resultados parciais da análise, uma discussão inicial incide sobre alguns elementos relacionados ao contexto de produção das políticas de avaliação, ou seja, das relações que se estabelecem entre o sistema político e econômico nacional/internacional e as avaliações sistêmicas. O PISA avalia a qualidade da Educação mundial, oANEB, a brasileira e o SIMAVE, a mineira.
This paper presents an initial study, an ongoing study on the evaluation of the quality of Literacy mining, the PROALFA, and intends to analyze how these assessments are embedded in networks produced in the scenario of the education system nationally and internationally. This study will bring elements of Critical Discourse Analysis to discuss the political discourses that traverse this scenario Assessment tied to the notion of quality. We use authors as Fairclough, Veiga-Neto, Jorge Ramos do Ó and Stephen Ball. The main question of this article is: What discourses have supported the notion of systemic quality in assessments of literacy, particularly in Minas Gerais? As partial results of the analysis, an initial discussion focuses on some elements related to the production context of policy evaluation, ie, the relationships established between the political and economic system national /international and systemic reviews. PISA assesses the quality of education world wide, ANEB, Brazilian and SIMAVE the mining.
This paper presents an initial study, an ongoing study on the evaluation of the quality of Literacy mining, the PROALFA, and intends to analyze how these assessments are embedded in networks produced in the scenario of the education system nationally and internationally. This study will bring elements of Critical Discourse Analysis to discuss the political discourses that traverse this scenario Assessment tied to the notion of quality. We use authors as Fairclough, Veiga-Neto, Jorge Ramos do Ó and Stephen Ball. The main question of this article is: What discourses have supported the notion of systemic quality in assessments of literacy, particularly in Minas Gerais? As partial results of the analysis, an initial discussion focuses on some elements related to the production context of policy evaluation, ie, the relationships established between the political and economic system national /international and systemic reviews. PISA assesses the quality of education world wide, ANEB, Brazilian and SIMAVE the mining.
Descrição
Palavras-chave
Avaliação, Alfabetização, PROALFA, Assessment, Literacy, PROALFA
Citação
MENDES, Jackeline Rodrigues; MONTEIRO, Alexandrina; PERBONI, Edilene Mizael de Carvalho. Avaliação da qualidade da alfabetização mineira no cenário do sistema educacional nacional e internacional. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 472-494, ago/dez. 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/21915. Acesso em: 2022-06-06