Navegando por Autor "MOREIRA, Laura Ceretta"
Agora exibindo 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemBibliotecas universitárias federais brasileiras: acessibilidade-avaliação do instituto nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira (INEP)(2021) STROPARO, Eliane Maria; MOREIRA, Laura CerettaO presente estudo discorre sobre indicadores de acessibilidade em bibliotecas universitárias federais brasileiras e processos avaliativos no contexto da inclusão realizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Nesse sentido, o objetivo geral foi avaliar as políticas públicas de inclusão efetivadas em bibliotecas universitárias e as questões avaliativas pertinentes à acessibilidade. Os dados da pesquisa foram coletados por meio de questionário online enviados a 25 (vinte e cinco) coordenadores de Sistemas de Bibliotecas de universidades federais brasileiras e 31 (trinta e um) avaliadores do INEP. Também a diretoria de Avaliação de Educação Superior (DAES) e a Coordenadoria Geral de Avaliação de Cursos de Graduação e Instituições de Ensino Superior do INEP, por meio de entrevista semiestruturada. Foram analisados, contextualizados e interpretados com base em fundamentos da análise de conteúdo, resultando nas categorias; concepção acerca da política de inclusão nas bibliotecas universitárias; acessibilidade física; acessibilidade informacional; acessibilidade nos serviços; acessibilidade atitudinal; avaliação do INEP e política institucional inclusiva. Avanços, fragilidades de acessibilidade, inclusão e avaliação nas bibliotecas universitárias apontaram para a necessidade de efetivação de uma política institucional inclusiva nos Sistemas de Bibliotecas das universidades federais brasileiras, de modo a eliminar barreiras e garantir o direito de oportunidades iguais a todos.
- ItemDesdobramentos politico-pedagógicos do bilinguismo para surdos: reflexões e encaminhamentos(2009) FERNANDES, Sueli; MOREIRA, Laura CerettaThe article talks about bilingualism for deaf people, it's implications in the educational process, as well as in some of the inclusive linguistic politics unfoldings proposed officially from the end of the decade of 1990 for this segment. The sociocultural and linguistic characteristics of the Brazilian deaf people communities are argued and also the importance of the same ones to be known and socially valued. Some lines of direction and challenges are pointed for the access and remaining of the deaf students in the school educational process. Finally, the text reflects about the bilingual education programs for deaf students, considering that these are complex, specially because it crosses economic ideological, cultural contradictory and heterogeneous interests.
- ItemIn(ex)clusão na universidade: o aluno com necessidades educacionais especiais em questão(2005) MOREIRA, Laura CerettaThis article brings aspects of the trajectory of Brazilian university, and how this institute collaborated for a more inclusive education. In the same way, raises some proposed and legal devices instituted already showing the insert and the permanence of students that presents educational special needs in the university. Some perspectives for their inclusion is presented at the end.
- ItemPolíticas de acesso ao ensino superior para estudantes com deficiência no Chile e no Brasil(2020) ANSAY, Noemi Nascimento; MOREIRA, Laura CerettaO objetivo deste artigo é discutir as políticas de acesso para estudantes com deficiência, e sua implementação na Universidade de Talca (UTALCA), no Chile, e na Universidade Federal do Paraná (UFPR), no Brasil, no período de 1990 a 2016.
- ItemReflexões sobre o perfil e expectativas dos participantes do Prolibras no Estado do Paraná(2007) MOREIRA, Laura Ceretta; FERNANDES, Sueli de FátimaThis is a brief article about the Prolibras - the National Certification Exam for Proficiency in Brazilian Sign Language (LIBRAS) and Certification Exam for Proficiency in Libras-Portuguese Translation and Interpretation. This exam has been offered since 2006 by the Brazilian Ministry of Education, in a partnership with INEP (the Brazilian Institute for Educational Research) and the Federal University of Santa Catarina State. The aim is, however, to present and discuss aspects concerning the Prolibras exam in the State of Paraná, specifically. We depart from a survey done with the 2007 Prolibras candidates, through a questionnaire aiming at finding out the candidates' profiles, their relationship with the Libras language and their expectations and impressions in relation to the above mentioned exam. It was possible to conclude that nearly all the candidates belong to the field of Education, having had their Libras training mostly within the educational sphere, particularly in special schools and classes. Candidates from both categories - proficiency and translation/interpretation - do not tend to present prior formal professional qualification to work in the intended positions. Because the candidates' aims are almost totally related to their professional performance, we conclude that continuing professional education is the most significant demand for future unfoldings of the Prolibras in the domain of public policies.