Navegando por Autor "FINARDI, Kyria Rebeca"
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- ItemInternacionalização e português como língua estrangeira (PLE) levantamento e discussão(2022) GUIMARÃES, Felipe Furtado; FINARDI, Kyria RebecaEste estudo teve como objetivo fazer um levantamento da oferta de cursos de português como língua estrangeira (PLE) em instituições de ensino superior (IES) no Brasil, discutindo essa oferta em relação ao processo de internacionalização. Para tanto, foi realizada uma coleta de dados em 60 IES brasileiras, por meio de questionário eletrônico, para subsidiar a discussão da relação entre PLE e internacionalização, com base na literatura e nos dados levantados. Os resultados indicam que a maior parte das IES oferta cursos de PLE, sendo que a região Sul tem a maior representatividade na oferta, e os departamentos de Letras e setores de relações internacionais (em conjunto) respondem por quase toda essa oferta. A discussão dos resultados aponta uma estreita relação entre PLE e o processo de Internacionalização em Casa (IeC). O estudo conclui que, apesar dos esforços para a oferta de PLE nas IES, mais investimentos são necessários para o desenvolvimento da IeC, de maneira a promover a justiça social.
- ItemInternacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos(2020) WASSEM, Joyce; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar; FINARDI, Kyria RebecaAlthough assuming new role nowadays, the internationalization of higher education is one of the integral aspects of the organization of the university in its origin. As a complex phenomenon (MOROSINI, 2006), it has demanded an explanation of its conception and planning from the Higher Education Institutions (HEI). Moreover, it demands consistent goals and strategies that meet the institutional particularities with the purpose of promoting and valuing the development of students, teachers, researchers and administrative staff. If, on the one hand, we currently see the presence of internationalization in a large number of universities, on the other, we see the need to reflect on its meaning, assumptions, policies, actions and impacts, be it in the HEI, or at the national and international level. Considering this scenario, the objective of this special issue entitled “Internationalization in higher education: assumptions, meanings and impacts”, was to provide space for analysis and dissemination of the views on internationalization that are being processed, in contemporary times, at the institutional, national and international levels. This special issue is composed of a set of nine articles and one interview, with a wide range of reflections on the topic at hand. The variety of analyses of the texts can also be observed in the diversity of institutions and regions in which the authors work both in Brazil and abroad. In this sense, the articles in this special issue represent an important contribution to the field of Higher Education and, especially, to the scholars of internationalization.
- ItemInternacionalizando-se: os desafios para os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil(2018) VIEIRA, Gicele Vergine; FINARDI, Kyria Rebeca; PICCIN, Gabriela Freire OliveiraO presente estudo baseia-se no pressuposto de que, no atual cenário de globalização, a visão do inglês como língua internacional e as iniciativas de internacionalização são essenciais para a construção de capital social e para promover a circulação da produção acadêmica.
- ItemInternationalizations in two loci of enunciation: the south and global north(2020) FINARDI, Kyria Rebeca; SEMBIANTE, Sabrina; AMORIM, Gabriel; VERONEZ, ThiagoThis paper confronts epistemological myopia to decolonize academic knowledge by exposing scholars’ loci of enunciation to localize knowledge that are often taken as universal. In doing so, we reflect about the process of internationalization of higher education (IHE), from two different loci of enunciation--one in the Global South (UFES) and another in the Global North (FAU). Based on the claim that language policies are closely related to internationalization actions/plans, and in the description of internationalization models in terms of the Traditional International Cooperation (TIC) model, characterized by competitive relations, and the Horizontal International Cooperation (HIC) model based on solidarity and international awareness, we analyze language policies and international cooperation agreements at UFES and at FAU as a window for reflecting about the internationalization processes in these institutions. The analysis of language policies and international agreements at UFES suggests a reactive and colonial nature of the internationalization process there, expressed in the number of agreements with institutions from the Global North and in language policies and actions that privilege the use of English. The analysis of international cooperation agreements and language policies at FAU suggest that internationalization strategies are largely designed based on the university’s privileged position as an English-speaking institution located in the Global North. Taken together, overall results of the study suggest that despite the pitfalls, the partnership between UFES and FAU shows potential to forge inroads for more horizontal internationalization models/relationships thus moving form a TIC to a HIC model of internationalization.
- ItemO inglês como meio de instrução nas representações de alunos de um programa de pós-graduação em ciências biológicas(2021) EL KADRI, Michele Salles; FINARDI, Kyria Rebeca; TAQUINI, ReninniO artigo reflete sobre o uso do inglês como língua de instruçãoa partir das representações de 12 alunos de um curso de pós-graduação em Ciências Biológicasmatriculados numa disciplina de escrita acadêmica em inglês ministrada em 2019-2. O estudo é de cunho misto e os dados foramcoletados via questionário com escala Likert. A análise sugere que o EMI é representado como possibilidade de melhoria do inglês e do letramento acadêmico e que a falta de proficiência pode comprometer a participação/o desempenho dos alunos em cursos EMI. As representações do inglês estão ligadas à sua naturalização como língua acadêmica/da internacionalização sugerindo a necessidade de pensar no uso crítico do inglês em geral e em cursos EMI em particular.
- ItemPensando a internacionalização (crítica) do ensino superior brasileiro(2020) FINARDI, Kyria Rebeca; GUIMARÃES, Felipe Furtado; MENDES, Ana RachelThis study offers a space to think about the internationalization of Brazilian higher education institutions in a more critical way based on a meta-analysis of the studies of a research group that addresses issues such as internationalization programs, language policies and internationalization in that context. Findings of the meta-analysis suggest a gap (and mismatch) of principles and policies to critically guide the process of internationalization in Brazil. This study approaches critical internationalization considering the role of language and internationalization programs and policies, as well as the recognition of the commodification of education and the means of counteracting it. Therefore, it is suggested the deconstruction of the hierarchical imaginary of intellectual and cultural domination, and the solidary interaction among the institutions of the peripheral countries to strengthen the understanding of higher education as a public good.
- ItemPolíticas linguísticas e ensino de línguas minoritárias e majoritárias no brasil: o caso do pomerano e do inglês como línguas estrangeiras(2019) PINHEIRO, Lívia Melina; FINARDI, Kyria Rebeca; PORCINO, Maria CarolinaO estudo reflete sobre políticas linguísticas e o ensino de línguas majoritárias e minoritárias no Brasil. Para tanto, o estudo investiga as crenças de duas professoras de língua estrangeira que trabalham em escolas públicas de uma comunidade Pomerana do Estado do Espírito Santo.