Cruzando os caminhos da Educação Tecnológica com a equação civilizatória
Carregando...
Tipo
Entrevista
Classficação
Nível teórico
Data
2022
Título do Períodico
Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico
ISSN
2446-774X
Página(s)/e-location
e198122
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Manaus, AM
8
1
8
1
Coleções
Resumo
Abrindo a Revista Educitec, na seção Entrevista, a professora do Programa de Pós-graduação em Ensino Tecnológico/PPGET, Ana Cláudia R. de Souza, conversa com o pesquisador Walter A. Bazzo, da Universidade Federal de Santa Catarina, num diálogo sobre as questões voltadas à reflexão, à crítica e à humanização no ensino tecnológico, na identificação de que vivemos hoje no mesmo volume de controle, o planeta Terra. Engenheiro de formação e doutor em Educação, com uma vasta atuação nas discussões sobre questões da sociedade atual, Bazzo desenvolve o conceito de equação civilizatória, na relação entre Ciência, Tecnologia e Sociedade. Provocador, afirma que hoje, os programas de pós-graduação são muito letárgicos, em termos de promover reflexões quando se trata de educação científica e tecnológica, bem como sobre a desigualdade social, que se constitui em uma variável contemporânea e implica a diminuição da dignidade humana, cada vez mais aviltada em nosso processo civilizatório. Trata-se de uma entrevista que transita por vários temas, indica ampla literatura para consulta e apresenta que o engenheiro não pode ser apenas aquele sujeito sabedor de como se produz algo, mas deve, sim, pergunta-se o porquê, para quê e para quem a produção está sendo realizada.
Educitec Journal starts a new section entitled Interview, with Ana Cláudia R. de Souza, professor of the Postgraduate Program in Technological Education/PPGET, talking with researcher Walter A. Bazzo, from the Federal University of Santa Catarina. This dialogue leads to a discussion on issues aimed at reflection, criticism, and humanization in technological education, making us aware that we live today in the same volume of control, planet Earth. Bazzo holds a degree in engineering and a doctorate in education, with extensive experience in discussions on issues of today's society. The researcher develops the concept of the civilizing equation, in the relationship between science, technology, and society. Bazzo is thought-provoking, stating that today postgraduate programs are very lethargic about encouraging reflections on scientific and technological education, as well as on social inequality. This problem constitutes a contemporary variable and implies the reduction of human dignity, increasingly debased in our civilizing process. The dialog goes through several topics and indicates a wide range of literature for consultation. In addition, the interview shows that for the engineer it is not enough only to know how to create something, but also to have in mind why, for what, and for whom the production is being made.
Educitec Journal starts a new section entitled Interview, with Ana Cláudia R. de Souza, professor of the Postgraduate Program in Technological Education/PPGET, talking with researcher Walter A. Bazzo, from the Federal University of Santa Catarina. This dialogue leads to a discussion on issues aimed at reflection, criticism, and humanization in technological education, making us aware that we live today in the same volume of control, planet Earth. Bazzo holds a degree in engineering and a doctorate in education, with extensive experience in discussions on issues of today's society. The researcher develops the concept of the civilizing equation, in the relationship between science, technology, and society. Bazzo is thought-provoking, stating that today postgraduate programs are very lethargic about encouraging reflections on scientific and technological education, as well as on social inequality. This problem constitutes a contemporary variable and implies the reduction of human dignity, increasingly debased in our civilizing process. The dialog goes through several topics and indicates a wide range of literature for consultation. In addition, the interview shows that for the engineer it is not enough only to know how to create something, but also to have in mind why, for what, and for whom the production is being made.
Descrição
Palavras-chave
Educação, Ensino tecnológico, Equação civilizatória, Dignidade humana, Education, Technological education, Civilizing equation, Human dignity.
Citação
BAZZO, Walter Antonio ; SOUZA, Ana Claudia Ribeiro de. Cruzando os caminhos da Educação Tecnológica com a equação civilizatória. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, AM, v. 8, n. 1, p. e198122. 2022. https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1981. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1981. Acesso em: 2024-02-28