Educaçâo antirracista e possibilidades de fissura à branquitude: reflexões a partir do currículo da educafro
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2022
Autores
Título do Períodico
Linguagens, Educação e Sociedade
ISSN
2526-8449
Página(s)/e-location
321-349
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Teresina, PI
26
52
set./ dez
26
52
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Resumo
Este trabalho é fruto de pesquisa de mestrado em diálogo com estudos realizados em processo de doutoramento. O objetivo do artigo é refletir sobre o currículo de um pré-vestibular popular do movimento negro, a EDUCAFRO, pensando possibilidades de fissura à branquitude. Essa organização visa o acesso de negros(as) e pobres ao Ensino Superior e tem, como uma de suas principais agendas, a luta contra o racismo. Aponto, a partir da pesquisa, que saberes produzidos e sistematizados pelo movimento negro e afetos antirracistas presentes nesse currículo trazem possibilidades de reeducação para as relações raciais de estudantes e voluntários(as) brancos(as). Indico ainda que possibilidades de fissura à branquitude podem ser produzidas neste e em outros espaços onde se façam presentes esses saberes e afetos a partir da agência de sujeitos comprometidos com educação antirracista. A pesquisa foi desenvolvida em processo de mestrado e foram utilizadas como metodologias a história oral, a observação participante e a análise documental. O trabalho traz como referências autores e autoras do campo do currículo e do campo das relações raciais, incluindo os estudos críticos da branquitude.
The purpose of this paper is to reflect on the curriculum of a popular pre-university entrance exam of the black movement, EDUCAFRO, thinking about possibilities of cracking whiteness in this space of non-formal education. This organization seeks access to higher education for blacks and the poor and has, as one of its main agendas, the fight against racism. The analyzes presented in the paper were produced through reflections on sources of research developed in the master's degree in dialogue with doctoral studies. The research data consisted of participant observation records, production of oral history interviews, an existing interview produced by other researchers and institutional documents of EDUCAFRO. Oral history, participant observation and document analysis were combined methodologies in the development of the research, which allowed a qualitative analysis. References are authors in the field of curriculum (MACEDO, 2006; 2015; 2017; and PINAR, 2016) and in the field of racial relations (GOMES, 2017; NOGUERA and ALVES, 2019; PEREIRA 2012; 2013; RIBEIRO, 2017; TRINDADE, 2006; 2013); including critical studies of whiteness (BENTO, 2002; 2016; FRANKENBERG, 1993; HELMS, 1990; PIZA, 2012; SCHUCMAN, 2012). Based on the research, I point out that knowledge produced and systematized by the black movement and anti-racist affections present in this curriculum bring re-education possibilities for the racial relations of white students and volunteers. I also indicate that possibilities of cracking whiteness can be produced in this and other spaces where anti-racist knowledge and affections are present, based on the agency of subjects who experience the educational process.Keywords: Curriculum; Ethnic-racial relations, Whiteness.
Elpropósitodeesteartículoesreflexionarsobreelcurrículodeunexamendeingresoaunpreuniversitariopopulardelmovimientonegro,EDUCAFRO,pensandoenlasposibilidadesde resquebrajamiento de la blanquitud en este espacio de educación no formal. Estaorganización busca el acceso a la educación superior para negros y pobres y tiene comouna de sus principales agendas la lucha contra el racismo. Los análisis presentados enelartículo se produjeron a partir de reflexiones sobre fuentes de investigación desarrolladasen la maestría en diálogo con los estudios de doctorado. Los datos de la investigaciónconsistieronenregistrosdeobservaciónparticipante,produccióndeentrevistasdehistoriaoral, entrevista existente producida por otros investigadores y documentos institucionalesde EDUCAFRO. La historia oral, la observación participante y el análisis documental fueronmetodologías combinadas en el desarrollo de la investigación, lo que permitió un análisiscualitativo.Lasreferenciassondeautoresenelcampodelcurrículo(MACEDO,2006;2015;2017; y PINAR, 2016) y en el campo de las relaciones raciales (GOMES, 2017; NOGUERA yALVES,2019;PEREIRA2012;2013;RIBEIRO,2017;TRINDADE,2006;2013);incluyendoestudios críticos sobre la blancura (BENTO, 2002; 2016; FRANKENBERG, 1993; HELMS,1990;PIZA,2012;SCHUCMAN,2012).Conbaseenlainvestigación,señaloquelosconocimientosproducidosysistematizadosporelmovimientonegroylosafectosantirracistaspresentesenestecurrículotraenposibilidadesdereeducaciónparalasrelacionesracialesdelosestudiantesyvoluntariosblancos.Tambiénindicoqueposibilidades de resquebrajamiento de la blancura pueden producirse en este y otrosespaciosdondeestánpresentessaberesyafectosantirracistas,apartirdelaagenciadelossujetosqueexperimentanelprocesoeducativo.
The purpose of this paper is to reflect on the curriculum of a popular pre-university entrance exam of the black movement, EDUCAFRO, thinking about possibilities of cracking whiteness in this space of non-formal education. This organization seeks access to higher education for blacks and the poor and has, as one of its main agendas, the fight against racism. The analyzes presented in the paper were produced through reflections on sources of research developed in the master's degree in dialogue with doctoral studies. The research data consisted of participant observation records, production of oral history interviews, an existing interview produced by other researchers and institutional documents of EDUCAFRO. Oral history, participant observation and document analysis were combined methodologies in the development of the research, which allowed a qualitative analysis. References are authors in the field of curriculum (MACEDO, 2006; 2015; 2017; and PINAR, 2016) and in the field of racial relations (GOMES, 2017; NOGUERA and ALVES, 2019; PEREIRA 2012; 2013; RIBEIRO, 2017; TRINDADE, 2006; 2013); including critical studies of whiteness (BENTO, 2002; 2016; FRANKENBERG, 1993; HELMS, 1990; PIZA, 2012; SCHUCMAN, 2012). Based on the research, I point out that knowledge produced and systematized by the black movement and anti-racist affections present in this curriculum bring re-education possibilities for the racial relations of white students and volunteers. I also indicate that possibilities of cracking whiteness can be produced in this and other spaces where anti-racist knowledge and affections are present, based on the agency of subjects who experience the educational process.Keywords: Curriculum; Ethnic-racial relations, Whiteness.
Elpropósitodeesteartículoesreflexionarsobreelcurrículodeunexamendeingresoaunpreuniversitariopopulardelmovimientonegro,EDUCAFRO,pensandoenlasposibilidadesde resquebrajamiento de la blanquitud en este espacio de educación no formal. Estaorganización busca el acceso a la educación superior para negros y pobres y tiene comouna de sus principales agendas la lucha contra el racismo. Los análisis presentados enelartículo se produjeron a partir de reflexiones sobre fuentes de investigación desarrolladasen la maestría en diálogo con los estudios de doctorado. Los datos de la investigaciónconsistieronenregistrosdeobservaciónparticipante,produccióndeentrevistasdehistoriaoral, entrevista existente producida por otros investigadores y documentos institucionalesde EDUCAFRO. La historia oral, la observación participante y el análisis documental fueronmetodologías combinadas en el desarrollo de la investigación, lo que permitió un análisiscualitativo.Lasreferenciassondeautoresenelcampodelcurrículo(MACEDO,2006;2015;2017; y PINAR, 2016) y en el campo de las relaciones raciales (GOMES, 2017; NOGUERA yALVES,2019;PEREIRA2012;2013;RIBEIRO,2017;TRINDADE,2006;2013);incluyendoestudios críticos sobre la blancura (BENTO, 2002; 2016; FRANKENBERG, 1993; HELMS,1990;PIZA,2012;SCHUCMAN,2012).Conbaseenlainvestigación,señaloquelosconocimientosproducidosysistematizadosporelmovimientonegroylosafectosantirracistaspresentesenestecurrículotraenposibilidadesdereeducaciónparalasrelacionesracialesdelosestudiantesyvoluntariosblancos.Tambiénindicoqueposibilidades de resquebrajamiento de la blancura pueden producirse en este y otrosespaciosdondeestánpresentessaberesyafectosantirracistas,apartirdelaagenciadelossujetosqueexperimentanelprocesoeducativo.
Descrição
Palavras-chave
Currículo, Relações étnico-raciais, Branquitude, Curriculum, Ethnic-racial relations, Whiteness, Currículo, Relaciones étnico-raciales, Blanquitud
Citação
SANTOS, S. C. C. D.. Educaçâo antirracista e possibilidades de fissura à branquitude: reflexões a partir do currículo da educafro. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, PI, v. 26, n. 52, p. 321-349, set/ dez. 2022. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3007. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3007. Acesso em: 2024-01-24