Aspectos da parábola e da catenária: um estudo à luz da geometria dinâmica
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2022
Título do Períodico
Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática
ISSN
1981-1332
Página(s)/e-location
1–22
Idioma(s)
pt, en
Fonte
Fonte
Florianópolis
17
1
17
1
Resumo
Os estudos sobre a parábola nos livros-texto é algo corriqueiro, diferente da curva catenária, mesmo ambas tendo certas similaridades. A catenária foi alvo de grandes discussões dentro da História da Matemática e da evolução do Cálculo Diferencial, mas a discussão sobre ela ainda é limitadanos livros-texto utilizados nas licenciaturase raramente é mencionada no decorrer da educação básica. Oobjetivo deste trabalho é realizar um estudo destas curvas, apresentando suas similaridades e diferenças com o aporte do software GeoGebrapara sua visualização, manipulação e compreensão matemática. Para tal, utilizamos como metodologia a Engenharia Didática (ED) em suas duas primeiras fases,análises preliminares e análise a priori, em que buscamos fazer um levantamento histórico, epistemológico e didático sobre estas curvas, bem como apresentar uma construção no GeoGebra como proposta didática, visando subsidiar a metodologia docente ao versar sobre este tema com amparo da tecnologiadigital
The studies on the parabola in textbooks is something common, different from the catenary curve, even though both have certain similarities. The catenary was the subject of great discussions within the History of Mathematics and the evolution of Differential Calculus, but the discussion about it is still limitedin textbooks used in teaching degrees and is rarely mentioned in the course of basic education. The objective of this work is to carry out a study of these curves, presenting their similarities and differences with the contribution of the GeoGebra softwarefor its visualization, manipulation, and mathematical comprehension. To this end, we used Didactic Engineering (DE) as a methodology in its first two phases,preliminary analysis and a priori analysis,in which we seek to carry out a historical, epistemological, and didactic survey on these curves, as well as to present a construction in GeoGebra as a didactic proposal, aiming to subsidize the teaching methodology when dealing with this theme with the support of digital technology
The studies on the parabola in textbooks is something common, different from the catenary curve, even though both have certain similarities. The catenary was the subject of great discussions within the History of Mathematics and the evolution of Differential Calculus, but the discussion about it is still limitedin textbooks used in teaching degrees and is rarely mentioned in the course of basic education. The objective of this work is to carry out a study of these curves, presenting their similarities and differences with the contribution of the GeoGebra softwarefor its visualization, manipulation, and mathematical comprehension. To this end, we used Didactic Engineering (DE) as a methodology in its first two phases,preliminary analysis and a priori analysis,in which we seek to carry out a historical, epistemological, and didactic survey on these curves, as well as to present a construction in GeoGebra as a didactic proposal, aiming to subsidize the teaching methodology when dealing with this theme with the support of digital technology
Descrição
Palavras-chave
Parábola, Catenária, Engenharia didática, GeoGebra, Parabola, Catenary, Didactic engineering
Citação
SOUSA, Renata Teófilo de; ALVES, Francisco Régis Vieira; SOUZA, Maria José Araújo. Aspectos da parábola e da catenária: um estudo à luz da geometria dinâmica. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 1–22. 2022. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e88156. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/88156/51998. Acesso em: 2023-09-18