Abordagens de conceitos introdutórios de função por meio da resolução de problemas: uma experiência no estágio supervisionado
Carregando...
Tipo
Relato
Classficação
Nível teórico
Data
2021
Título do Períodico
Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática
ISSN
1981-1332
Página(s)/e-location
1–21
Idioma(s)
pt, en
Fonte
Fonte
Florianópolis
16
1
16
1
Resumo
O presente artigo apresenta consideraçõese reflexõesacerca de algumas atividadesrealizadascom uma turma do 1° ano do Ensino Médio, nas quais trabalhamos com o conteúdo de introdução às funções, utilizando como metodologia de ensino-aprendizagem a resolução de problemas, conforme preconizada por Onuchic e Allevato (2011),Polya (1997) e Butts (1997), entre outros.Tais atividades foram desenvolvidas durante o estágio supervisionado, no primeiro semestre do ano de 2019, na disciplina de Metodologia e Prática de Ensino de Matemática –Estágio Supervisionado II, ofertada no quarto ano do Curso Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Oeste do Paraná,campusde Cascavel.Além de relatar as atividades desenvolvidas e o trabalho realizado pelos alunos, apresentamos uma breve fundamentação sobre a resolução de problemas. Por fimconcluímos que a prática realizada proporcionou aos professores em formação um rico processo de experimentar e refletir sobre a realização de atividades por meio da resolução de problemas e aos alunos do Ensino Médio a possibilidade de se envolverem e participarem de uma atividade em que puderam se expor, utilizar seus conhecimentos anteriores e aprenderem com os erros.
This article presents considerations and reflections about some activities carried out with a class from the 1st year of highschool, inwhich we work with the content of introduction to functions, using problem-solving teaching-learning methodology, as recommended by Onuchic and Allevato (2011), Polya (1997) and Butts (1997), among others. Such activities were developed during the supervised internship, in the first semester of 2019, in the discipline of Mathematics Teaching Methodology and Practice -Supervised Internship II, offered in the fourth year of the Degree Course in Mathematics at the State University of Western Paraná, campus of Cascavel.In addition to reporting the activities developed and the work done by the students, we present a brief background on problem solving. Finally, we conclude that the practice carried out provided teachers in formationwith a rich process of experimenting and reflecting on the performance of activities through problem solving and high school students the possibility of getting involved and participating in an activity in which they could become involved. expose, use your previous knowledge and learn from mistakes.
This article presents considerations and reflections about some activities carried out with a class from the 1st year of highschool, inwhich we work with the content of introduction to functions, using problem-solving teaching-learning methodology, as recommended by Onuchic and Allevato (2011), Polya (1997) and Butts (1997), among others. Such activities were developed during the supervised internship, in the first semester of 2019, in the discipline of Mathematics Teaching Methodology and Practice -Supervised Internship II, offered in the fourth year of the Degree Course in Mathematics at the State University of Western Paraná, campus of Cascavel.In addition to reporting the activities developed and the work done by the students, we present a brief background on problem solving. Finally, we conclude that the practice carried out provided teachers in formationwith a rich process of experimenting and reflecting on the performance of activities through problem solving and high school students the possibility of getting involved and participating in an activity in which they could become involved. expose, use your previous knowledge and learn from mistakes.
Descrição
Palavras-chave
Funções, Resolução de problemas, Ensino médio, Functions, Problem solving, High school
Citação
RIBEIRO, Dulcyene Maria; CORASSA, Thalia Falquievicz; GONÇALVES, Bruno. Abordagens de conceitos introdutórios de função por meio da resolução de problemas: uma experiência no estágio supervisionado. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 1–21. 2021. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e76850. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/76850/46561. Acesso em: 2023-09-18