Possíveis articulações do ensino de matemática e estatística com a educação escolar quilombola
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Tipo
Dossiê
Classficação
Nível teórico
Data
2023
Título do Períodico
Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática
ISSN
1981-1332
Página(s)/e-location
1–21
Idioma(s)
pt, en
Fonte
Fonte
Florianópolis
18
1
18
1
Resumo
Este artigo objetiva discutir possibilidades de articulação do ensino de matemática com a educação escolar quilombola, considerando aspectos das relações étnico-raciaise perspectivas críticas da educação matemática e estatística para a justiça social. Aborda-sealguns resultados de um estudo de doutoradoem desenvolvimento,com professores de uma escola quilombola situada emCabo de Santo Agostinho-PE. Analisou-seaproposta curricular deensino de matemática naquele município, identificando-se temas, objetos de conhecimento e habilidades com potencial para a valorização da cultura da comunidade quilombola. Asrespostas dosprofessoresparticipantes a um questionário, indicaram aausência deatividades que possibilitassem às criançasuma compreensão crítica do seu contexto sociocultural. Além disso, identificou-se que os docentes não tiveram acesso àformação continuada em educação escolar quilombola. A partir dos dados obtidos, discutimos a viabilidade de uma proposta de educação matemática e estatística voltada à leitura crítica do contexto com participação ativa das/dos estudantes e em convergência com a Lei nº 10.639/2003 e com as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola
This article aims to discuss possibilities of articulating mathematics teaching with quilombola school education, considering aspects of ethnic-racial relations and critical perspectives of mathematics and statistics education for social justice. It discusses some results of anin progress doctoral study with teachers from a quilombola school located in Cabo de Santo Agostinho -PE. The analysis of curriculum proposal for teaching mathematics in that municipalityprovided the identification of themes, objects of knowledge and skills with potential for valuing the culture of the quilombola community. The participants' responses to a questionnaire indicated the absence of activities that would enable children to have a critical understanding of their sociocultural context. In additionto this, it was identified that teachers did not have access to continued education on quilombolaschool. Based on the data emerging from the analyses, we discussed the feasibility of a proposal for mathematics and statistics education aimed at a critical reading of the context with active participation ofthe students, in convergence with Law n.º10.639/2003 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education
This article aims to discuss possibilities of articulating mathematics teaching with quilombola school education, considering aspects of ethnic-racial relations and critical perspectives of mathematics and statistics education for social justice. It discusses some results of anin progress doctoral study with teachers from a quilombola school located in Cabo de Santo Agostinho -PE. The analysis of curriculum proposal for teaching mathematics in that municipalityprovided the identification of themes, objects of knowledge and skills with potential for valuing the culture of the quilombola community. The participants' responses to a questionnaire indicated the absence of activities that would enable children to have a critical understanding of their sociocultural context. In additionto this, it was identified that teachers did not have access to continued education on quilombolaschool. Based on the data emerging from the analyses, we discussed the feasibility of a proposal for mathematics and statistics education aimed at a critical reading of the context with active participation ofthe students, in convergence with Law n.º10.639/2003 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education
Descrição
Palavras-chave
Educação matemática, Educação estatística, Educação escolar quilombola, Relações étnico-raciais, Justiça social, Mathematics education, Statistical education, Quilombola school education, Ethnic-racial relations, Social justice
Citação
TEIXEIRA, Maria Joseane Santos; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de; MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira. Possíveis articulações do ensino de matemática e estatística com a educação escolar quilombola. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 18, n. 1, p. 1–21. 2023. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91266. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/91266/52707. Acesso em: 2023-09-18