Preciso fazer estágio professora?: estágio como experiência formativa primordial
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Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2021
Autores
Título do Períodico
Educação (UFSM)
ISSN
1984-6444
Página(s)/e-location
1-20
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Santa Maria, RS
46
7
jan./dez.
46
7
jan./dez.
Coleções
Resumo
Mesmo sendo assumido, há algum tempo pela literatura da área, como campo promissor de efetivação da práxis na formação de professores, o não reconhecimento do importante papel do estágio nos cursos de licenciatura, infelizmente, ainda não foi superado. Na tentativa de retomar a discussão sobre sua importância no processo formativo dos futuros professores e assumindo um desenho que busca um processo reflexivo partilhado e colaborativo entre universidade e escola, trago como disparador do debate trechos do diário de campo de um estudante de Pedagogia de uma universidade pública paulista. Tomando de Freire a defesa de passarmos de uma “curiosidade ingênua” a uma “curiosidade epistemológica”, o estágio é visto como espaço primordial para a construção do “pensar certo”, em que as mobilizações experienciadas auxiliam na investigação de diferentes temáticas e na construção de sínteses a partir do já estudado e do descoberto/percebido pela vivência na escola, permitindo um salto formativo a todos os envolvidos.
Although it has been assumed for some time by the literature of the area, as a promising field for the implementation of praxis in teacher education, the lack of recognition of the important role of internship in undergraduate courses, unfortunately, has not yet been overcome. In an attempt to resume the discussion of its importance in the formative process of future teachers and assuming a design that seeks a shared and collaborative reflective process between university and school, I bring as a trigger to the debate excerpts from the field diary of a pedagogy student of a public university from São Paulo. Taking Freire's defense of moving from a “naive curiosity” to an “epistemological curiosity”, the internship is seen as a primordial space for the construction of “right thinking”, in which the experienced mobilizations help in the investigation of different themes and the construction syntheses from the already studied and discovered, allowing a formative leap for all involved.
Although it has been assumed for some time by the literature of the area, as a promising field for the implementation of praxis in teacher education, the lack of recognition of the important role of internship in undergraduate courses, unfortunately, has not yet been overcome. In an attempt to resume the discussion of its importance in the formative process of future teachers and assuming a design that seeks a shared and collaborative reflective process between university and school, I bring as a trigger to the debate excerpts from the field diary of a pedagogy student of a public university from São Paulo. Taking Freire's defense of moving from a “naive curiosity” to an “epistemological curiosity”, the internship is seen as a primordial space for the construction of “right thinking”, in which the experienced mobilizations help in the investigation of different themes and the construction syntheses from the already studied and discovered, allowing a formative leap for all involved.
Descrição
Palavras-chave
Estágio, Formação de professores, Prática de ensino, Internship, Teacher training, Teaching practice
Citação
ALMEIDA, Luana Costa. Preciso fazer estágio professora?: estágio como experiência formativa primordial. Educação (UFSM), Santa Maria, RS, v. 46, n. 7, p. 1-20, jan/dez. 2021. https://doi.org/10.5902/1984644441063. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/41063. Acesso em: 2022-07-20