Desafios teórico-metodológicos da avaliação nos processos educativos/theoretical and methodological challenges of evaluation in educational processes
Carregando...
Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2015
Autores
ORCID
Título do Períodico
Roteiro
ISSN
2177-6059
Página(s)/e-location
85-100
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Joaçaba
40
Especial
12
40
Especial
12
Coleções
Resumo
O objetivo com este texto é realizar uma crítica às práticas avaliativas que ocorrem na Educação Superior que têm se pautado em procedimentos tradicionais de avaliação. O propósito dessa crítica é indicar alguns desafios teórico-metodológicos que poderão se mostrar produtivos para (re)pensar a avaliação dos processos educativos. Inicialmente, tratou-se do conceito de desenvolvimento profissional do docente universitário como um processo necessário para repensar as práticas avaliativas; em seguida, abordou-se a autoavaliação como possibilidade de uma avaliação autêntica; por fim, foram destacados alguns desafios teórico-metodológicos da avaliação dos processos educativos que podem se mostrar produtivos para analisar o atual cenário da expansão da Educação Superior.
The aim with this paper is to conduct a critical review on the evaluation practices occurring in Higher Education, marked by their traditional procedures. The purpose of this criticism is to point out some theoretical and methodological challenges that may prove productive to (re)think the educational process evaluation. Initially, the text will discuss the concept of the professor’s professional development as a necessary process to rethink the evaluation practices. Secondly, the discussion turns to the self-evaluation as a possibility of an authentic evaluation. Finally, it will be discussed some theoretical and methodological challenges concerning the evaluation of educational processes that may be productive to analyze the current scenario of higher Education Expansion
The aim with this paper is to conduct a critical review on the evaluation practices occurring in Higher Education, marked by their traditional procedures. The purpose of this criticism is to point out some theoretical and methodological challenges that may prove productive to (re)think the educational process evaluation. Initially, the text will discuss the concept of the professor’s professional development as a necessary process to rethink the evaluation practices. Secondly, the discussion turns to the self-evaluation as a possibility of an authentic evaluation. Finally, it will be discussed some theoretical and methodological challenges concerning the evaluation of educational processes that may be productive to analyze the current scenario of higher Education Expansion
Descrição
Palavras-chave
Avaliação, Processos educativos, Políticas educacionais, Evaluation, Educational processes, Educational policies
Citação
FÁVERO, Altair Alberto. Desafios teórico-metodológicos da avaliação nos processos educativos/theoretical and methodological challenges of evaluation in educational processes. Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. Especial, p. 85-100, 12. 2015. https://doi.org/10.18593/r.v40i0.9199. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9199. Acesso em: 2022-03-22