Diretores de escola e gestão democrática na região do ABC paulista
Carregando...
Tipo
Artigos
Classficação
Nível metodológico
Data
2016
ORCID
Título do Períodico
Revista Online de Gestão e Política Educacional
ISSN
1519-9029
Página(s)/e-location
87-107
Idioma(s)
pt
Fonte
Fonte
Araraquara
20
1
jan./abr.
20
1
jan./abr.
Resumo
O Brasil enfrenta o desafio de promover a qualidade na escola pública brasileira e, neste processo, entre muitas coisas, o diretor escolar tem um papel relevante. Trata-se de um profissional que influencia a escola e os resultados dos alunos por meio de seu perfil e das formas de condução da gestão democrática. Este estudo tem o objetivo identificar e analisar as características dos diretores escolares da Região do Grande ABC Paulista e, paralelamente, investigar como os processos de gestão democrática têm sido conduzidos nas escolas públicas da mesma região. Um estudo de caso foi utilizado para coletar informações, inicialmente, no Censo Escolar de 2013 sobre o perfil do diretor e sobre os processos da gestão democrática. Esses achados foram contextualizados a partir de entrevistas com diretores (N=26) das unidades escolares da região. Os resultados mostraram que a maioria dos diretores são mulheres, acima dos 40 anos idade, formadas em pedagogia, em instituições privadas, cursos presenciais, com experiência de mais de cinco anos. Em relação à gestão escolar democrática, constatou-se que se trata ainda de um processo frágil, mais fortalecido no discurso das pessoas do que da concretude das realizações escolares. A gestão democrática é ainda muito mais um símbolo inspirador do que um marco que incita à ação. Os resultados deste estudo podem ser utilizados para fomentar discussões entre especialistas e gestores, bem como nos cursos de formação de diretores.
Brazil faces the challenge of promoting quality in public schools and in the process, among many things, the principal plays an important role. This is a professional who influence the school and student achievements through his profile and democratic management. This study aims to identify and analyze the characteristics of school principals of the metropolitan area of São Paulo (Região do Grande ABC Paulista) and, in parallel, to investigate how the democratic management processes have been conducted in public schools in the same region. A case study was used to collect information, initiallyfrom School Census 2013on principal profile,and on democratic management. These findings were contextualized using interviews with school principals(N=26). The results showed that the majority of principals are women,above 40 years old, majoredin pedagogy, in private institutions, in traditional courses, with experience of more than five years. Regarding the democratic school management, it was found that it is still a fragile process that is much more concrete in the principals’ discourse than in their daily practices. Democratic management has been much more an inspiring symbol than a mechanism to encourage daily action.Theseresults can be used to foster discussions between specialists in education and school principals as well as in theprincipalpre-service education.
Brazil faces the challenge of promoting quality in public schools and in the process, among many things, the principal plays an important role. This is a professional who influence the school and student achievements through his profile and democratic management. This study aims to identify and analyze the characteristics of school principals of the metropolitan area of São Paulo (Região do Grande ABC Paulista) and, in parallel, to investigate how the democratic management processes have been conducted in public schools in the same region. A case study was used to collect information, initiallyfrom School Census 2013on principal profile,and on democratic management. These findings were contextualized using interviews with school principals(N=26). The results showed that the majority of principals are women,above 40 years old, majoredin pedagogy, in private institutions, in traditional courses, with experience of more than five years. Regarding the democratic school management, it was found that it is still a fragile process that is much more concrete in the principals’ discourse than in their daily practices. Democratic management has been much more an inspiring symbol than a mechanism to encourage daily action.Theseresults can be used to foster discussions between specialists in education and school principals as well as in theprincipalpre-service education.
Descrição
Palavras-chave
Perfil profissional, Diretor escolar, Gestão democrática, Professional profile, School Principals, Democratic management
Citação
GARCIA, Paulo Sérgio ; PREARO, Leandro Campi ; ROMERO, Maria do Carmo ; BASSI, Marcos Sidnei. Diretores de escola e gestão democrática na região do ABC paulista. Revista Online de Gestão e Política Educacional, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 87-107, jan/abr. 2016. https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n1.2016.9394. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9394. Acesso em: 2021-09-10