Metodologia para implementação de estratégias colaborativas mediadas por ferramentas de interação síncrona
Carregando...
Tipo
Artigo
Classficação
Nível teórico
Data
2013
ORCID
Título do Períodico
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
ISSN
2318-8839
Página(s)/e-location
80-99
Idioma(s)
pt
Fonte
Campinas, SP
1
1
1
1
Fonte
Resumo
Neste trabalho é criada e proposta uma metodologia geral com um modelo de processos para a realização de sessões de aprendizagem considerando um entorno colaborativo com interação síncrona mediada por ferramentas digitais. Com a inclusão de tecnologias na educação, se observa que não é suficiente tornar as ferramentas disponíveis a educadores e aprendizes. Identificou-se uma carência de metodologias que guiam a criação de novas formas de desenho instrucional, baseado na interação por meio de ferramentas digitais. Além disso, evidenciou-se que a maioria das plataformas de aprendizagem explora somente uma interação assíncrona.
A general methodology is proposed along with a process model for conducting learning sessions, considering a collaborative environment with synchronous interaction, mediated by digital tools. We observe that it is not enough to make digital tools available to teachers and learners when the aim is to include technology in education. A lack of methodologies has been identified for guiding the creation of new forms of instructional design, based on the interaction through digital tools. Furthermore, it was observed that most learning platforms exploits only asynchronous interactions. Thus, after identifying tools that allow real-time social interaction approaches, we propose a set of phases, steps and activity patterns that guide the implementation of sessions to support the process of teaching and learning
A general methodology is proposed along with a process model for conducting learning sessions, considering a collaborative environment with synchronous interaction, mediated by digital tools. We observe that it is not enough to make digital tools available to teachers and learners when the aim is to include technology in education. A lack of methodologies has been identified for guiding the creation of new forms of instructional design, based on the interaction through digital tools. Furthermore, it was observed that most learning platforms exploits only asynchronous interactions. Thus, after identifying tools that allow real-time social interaction approaches, we propose a set of phases, steps and activity patterns that guide the implementation of sessions to support the process of teaching and learning
Descrição
Palavras-chave
Metodologia para interação síncrona, Sessões colaborativas em tempo real, Estratégias colaborativas para a aprendizagem, Methodology for synchronous interaction, Real-time collaborative sessions, Strategies for collaborative, Learning
Citação
GARCIA, Luis Fernando Uria; DIRENE, Alexandre. Metodologia para implementação de estratégias colaborativas mediadas por ferramentas de interação síncrona. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, p. 80-99. 2013. https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14440. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14440. Acesso em: 2024-12-02