Em Aberto
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Em Aberto, criado em 1981, é um periódico monotemático, com periodicidade quadrimestral, cuja finalidade é estimular e promover a discussão de questões atuais e relevantes da educação brasileira, trazendo opiniões divergentes ou confrontos de pontos de vista. Publica artigos e bibliografias seletivas. É largamente utilizado como material didático nos cursos de graduação e de pós-graduação.
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- ItemA ressignificação na prática de avaliar do professor alfabetizador pautada nos direitos de aprendizagem(2020) BARROS-MENDES, Adelma das Neves Nunes; SOUZA, Adriana Carvalho; NOGUEIRA, Heloane Baia; GOMES, RosivaldoThis text presents reflections on the process of resignification of pedagogical practices of teachers participating in the National Pact for Literacy in the Right Age (Pnaic), at the Federal University of Amapá (Unifap). Based on the qualitative approach to research in education, a mapping based on the evidential paradigm was carried out, focusing on evidence in documentary data of training instruments built in training: the reflective diary and the descriptive report. The analysis showed that, under two aspects - incorporation in the teaching practice of a planning of didactic actions/practices aligned with learning rights and a formative assessment based on learning rights -, literacy teachers, then supported by the dimension of classifying evaluation, passed , in the course of continuing education, to be based on another, diagnostic, emancipatory, formative/formative-regulatory.
- ItemJosé Francisco Soares, Luana Bergmann(2020) MARTINS, Abdala; CERUTTI-RIZZATTI, Mary ElizabethThe object of this article is the continuing education in literacy, delimiting itself to the programs Pró-Letramento Linguagem (PL), in force from 2005 to 2012, and the National Pact for Literacy in the Right Age (Pnaic), started in 2013, among its Objectives to ensure that all students were literate up to 8 years of age, by the end of the third year of elementary school. The analysis aims to relate these programs from a philosophical-epistemological point of view in a linguistic approach. The theory contemplates Movement A: cognitive-systemic focus and Movement B: focus on social interaction, each with two subdivisions. In their light, a documentary research of the PL Manual and the Pnaic Notebooks is undertaken, which results in the understanding that the PL was characterized by a still diffuse search for maintenance in Movement B, while the Pnaic seems to underline the A1 Movement : procedural-systemic approach. The two programs, however, converge in the recognition that both movements cannot be dissociated from the continuing education of literacy teachers.
- ItemReflexões sobre especificidades didático-pedagógicas dos itens de leitura da avaliação da alfabetização no Brasil(2020) ROCHA, Gladys; FONTES-MARTINS, Raquel Márcia; MIRANDA, Vanessa Regina EleutérioDuas avaliações externas em alfabetização foram analisadas no contexto da sua implementação e, principalmente, refletindo sobre seus percursos e especificidades didático-pedagógicas: o Programa de Avaliação da Alfabetização do Estado de Minas Gerais (Proalfa) e a Provinha Brasil. Realizou-se uma pesquisa bibliográfica, bem como um levantamento e uma análise de dados dessas avaliações, que permitiram considerar diferentes estratégias na elaboração, aplicação e análise dos itens destinados a avaliar a alfabetização. Há dois tipos de itens: os de modelo único, totalmente lidos pelos alunos, e os de modelo híbrido, parcial ou totalmente lidos pelo aplicador. Os itens de modelo híbrido contribuem para captar informação de estudantes leitores e também de não leitores, o que reflete na identificação de diferentes perfis de aprendizado na alfabetização. Concluiu-se que os modos de construção dos itens fundamentam-se em uma concepção de alfabetização e letramento, conceito que influencia tanto na sua elaboração quanto na seleção para os testes.
- ItemInstrumentos para avaliação formativa da alfabetização: princípios conceituais e metodológicos(2020) SPERRHAKE, Renata; PICOLLI, LucianaThe assessment of literacy learning is discussed based on the analysis of instruments used in school experiences with first-year elementary school classes. Initially, formative assessment assumptions are used to contextualize the assessment process. Then, based on psychogenetic and phonological perspectives - paradigms that explain the child's learning of the alphabetic-orthographic system - conceptual and methodological principles are presented to assess the levels of conceptualization of writing, letter knowledge, syllabic awareness, graphophonemic awareness and the knowledge of phoneme-grapheme relationships or phonographemic awareness. It is concluded that the interpretive view of teachers, based on different theories that explain the initial learning process of reading and writing, is what will guide the assessment of student learning. This finding highlights the importance of the literacy teacher's specific knowledge for monitoring children's learning and for organizing teaching situations that favor the advancement of their students, considering the different possibilities of intervention.
- ItemBibliografia comentada sobre avaliação na alfabetização(2020) GOMES, RosivaldoPresentation of a set of bibliographical references dealing with literacy assessment.