Navegando por Autor "RUIZ, Josefa Emília Lopes"
Agora exibindo 1 - 12 de 12
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAlgumas considerações sobre as finalidades e o funcionamento do Centro de Pesquisas da Infância e da Adolescência "Dante Moreira Leite" - unidade auxilar da FCL-CAR-UNESP(2004) RUIZ, Josefa Emília Lopes; ZANIOLO, Leandro Osni; TEIXEIRA, Mari Elaine Leonel; ORTEGA, Morgana Murcia; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal; FREITAS, Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges deThis paper describes functions and activities in Research Centreof Childhood and Adolescence "Dante Moreira Leite".
- ItemAlgumas considerações sobre as finalidades e o funcionamento do centro de pesquisas da infância e da adolescência Dante Moreira Leite - unidade auxilar da FCL-CAR-UNESP(2004) RUIZ, Josefa Emília Lopes; ZANIOLO, Leandro Osni; TEIXEIRA, Mari Elaine Leonel; ORTEGA, Morgana Murcia; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal; FREITAS, Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges deEste artigo descreve as funções do Centro de Pesquisas da Infância e da Adolescência "Dante Moreira Leite" e suas atividades de atendimento e prestação de serviços à comunidade.
- ItemAprender e não aprender: produto da interação de e atores orgânicos, psicogênicos e ambientais(2004) CARVALHO, Danielle Cristina de; FAIS, Suzana; RUIZ, Josefa Emília Lopes; TEIXEIRA, Mari Elaine Leonel; ORTEGA, Morgana Murcia; FREITAS, Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges de
- ItemApresentação(2015) RUIZ, Josefa Emília Lopes; MÚRCIA, Morgana
- ItemApresentação(2016) RUIZ, Josefa Emília Lopes; MÚRCIA, Morgana
- ItemAtendimento de crianças com queixas associadas: dificuldade de aprendizagem e problemas de comportamento através do psicodrama moreniano(2000/2001) ANDRADE, Antônio dos Santos; RUIZ, Josefa Emília Lopes; FREITAS, Sandra Fernandes deThis work presents a working team intervention model with children that present associated complaints: learning difficulties and behavioral problems. This attendance modality has been put into practice at CEAO since 1996 and is based on the MORENIANO approach. The goal of this work is to promote the children's liberation of their spontaneity and creativity through toys, games, acting and free choice activities, in order to favor the relationships that they establish with each other and with the therapists, strengthening like this, the relationships of the environment they live in, as well as the recognition of their own potential. Four boys aged from 09 to Hand attending the 3rd and 4th year of the primary school took part in this work. Based on the found results, we concluded that this intervention model has proved to be effective, offering creative ways of performance in the institutional context.
- ItemCultura paulista na terapia comunitária integrativa(2016) RUIZ, Josefa Emília Lopes; ZANIOLO, Leandro Osni; MUZZETI, Luci Regina; ORTEGA, Morgana Múrcia; SOUSA, Taísa Borges deEste trabalho propõe resgatar os elementos típicos da cultura do estado de São Paulo e sua influência na constituição dos indivíduos enquanto valores, crenças e práticas que devem ser trabalhados no módulo de Antropologia Cultural do curso de Terapia Comunitária Integrativa, uma prática em saúde mental criada pelo Prof. Dr. Adalberto Barreto, que prioriza o acolhimento e a inclusão social
- ItemCultura paulista na terapia comunitária integrativa(2016) RUIZ, Josefa Emília Lopes; ZANIOLO, Leandro Osni; MUZZETI, Luci Regina; ORTEGA, Morgana Múrcia; SOUSA, Taísa Borges deThis work aims to recover some typical elements of the culture of the State of São Paulo and its influence on the constitution of individuals as values, beliefs and practices that must be worked on in the Cultural Anthropology module of the Integrative Community Therapy course, a practice in mental health created by Prof. Dr. Adalberto Barreto, who prioritizes the reception and social inclusion. It presents the history of the emergence of TCI in various poles forming the state and how the theme culture has been worked on training courses. The emphasis on formation is that recognition, respect for diversity and appreciation of culture by the individual function as an agent of "empowerment," enhancing self-esteem and helping to transform the reality.
- ItemOs seis pilares da autoestima e a integração corpo e mente(2015) RUIZ, Josefa Emília Lopes; MUZZETI, Luci Regina; MÚRCIA, Morgana; FARIA, Paloma Soares Pereira; FREITAS,Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges deThis article aims to reflect on the importance of working with self-esteem as a therapeutic care resource and transformation in personal and professional lives of individuals. The concept of self-esteem that guides the proposal follows the assumptions of Branden (2002) which features six fundamental attitudes that need to be developed: to live consciously, selfacceptance, autoresponsabilidade, self-affirmation, intention and personal integrity. Also proposes to offer a body care space to relieve stress and tension, promote self awareness and body integration and mind.
- ItemOs seis pilares da autoestima e a integração corpo e mente(2015) RUIZ, Josefa Emília Lopes; MUZZETI, Luci Regina; MÚRCIA, Morgana; FARIA, Paloma Soares Pereira; FREITAS, Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges deEsse artigo propõe refletir sobre a importância do trabalho com a autoestima como recurso de cuidado terapêutico e transformação na vida pessoal e profissional dos indivíduos. O conceito de autoestima que orienta essa proposta segue os pressupostos de Branden (2002) que apresenta seis atitudes fundamentais que necessitam ser desenvolvidas: viver conscientemente, autoaceitação, autorresponsabilidade, autoafirmação, intencionalidade e integridade pessoal.
- ItemPrograma de estágio interdisciplinar aos alunos do curso de pedagogia(2001) RUIZ, Josefa Emília Lopes; TEIXEIRA, Mari Elaine Leonel; ORTEGA, Morgana Múrcia; FREITAS, Sandra Fernandes de; SOUZA, Taísa Borges de; OLIVEIRA, Maria Beatriz Loureiro de; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal
- ItemUma experiência de estágio no grupo de orientação a pais: ampliando a formação de aluna do curso de pedagogia(2006) OLIVEIRA, Simone Catarina de; SOUZA, Taísa Borges de; TEIXEIRA, Mari Elaine Leonel; FREITAS, Sandra Fernandes de; ORTEGA, Morgana Múrcia; RUIZ, Josefa Emília Lopes