Navegando por Autor "PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo"
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- ItemAfinal, a educação viaja bem?(2020) GOMES, Candido Alberto; PIMENTEL, Gabriela Sousa RêgoThis work aims to describe the process of comparative education and its historical context, placing the teaching profession at the international summit. Through theoretical research, we sought to reflect that the central core of comparative education (EC) is otherness. The discipline emerges with the dawn of globalization, even in search of successful national experiences. In a historical tour of changes in its theoretical and methodological bases, certain trends today accentuate the global comparative assessment of students and the worldwide transferability of experiences. Accused of cultural imperialism or taking positions respectful of differences, the EC recognizes the advantages and limitations of transfers. Unlike the reduction to almost universal numbers and formulas, it is prudent to put in perspective different dimensions, including intranational ones, in order to separate what is immanent to cultures from what is beyond them.
- ItemContexto da internacionalização na contemporaneidade: desafios e perspectivas da Universidade do Estado da Bahia(2019) REIS, Natanael Bonfim; PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; SANTOS, Mateus SouzaO objetivo deste artigo é discutir sobre o desenvolvimento das ações de internacionalização na Educação Superior, nas últimas décadas. Apresenta as dimensões deste conceito como forma de apreender a política que intervém sobre as decisões educacionais e como ela pode adquirir significados diferentes, dependendo de quem está na fonte de sua “interpretação” e do contexto ao qual ela se aplica. No campo empírico, analisa o papel da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) no contexto da contemporaneidade, a partir de suas ações de internacionalização. Trata-se de uma pesquisa exploratória e documental, cujos resultados apontam lacunas conceituais, evidenciam a necessidade de maiores investimentos em pesquisas que aprofundam o entendimento dos diversos aspectos concernentes à internacionalização e constatam os desafios enfrentados na UNEB para implementação de uma política institucional de internacionalização.
- ItemOs planos de carreira premiam os melhores professores?(2009) PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; PALAZZO, Janete; OLIVEIRA, Zenaide dos Reis Borges Balsanulfo deThis paper presents a discussion on the criteria for progression in teachers' career ladder. Initially, the teachers' roles among the contemporary society, as well as their importance will be discussed. Then, the teachers improvement related to their own activities will also be discussed. Later, some national and foreign researches focused on teaching characteristics which affect students outcomes will be examined. The following topic intends to identify the Brazilian legislation related to the teachers' career ladder. Finally, the criteria and characteristics of the teachers' career ladder in Barreiras City, Bahia, Brazil, are described. Nowadays, this city is on a disjunctive situation between caring about teachers' proposals and its commitment with future budgets. The conclusions of this article indicate that career ladders, are generally based on aspirations, desires and assumptions. It is suggested that these career ladders prioritize the teachers characteristics which have an effect on the students' performance, since they are teachers and schools principal aim.
- ItemPolítica educacional e o direito à educação: estudo da efetivação na rede pública municipal(2021) MARINHO,Delyana Santana de Britto; PIMENTEL, Gabriela Sousa RêgoEste artigo tem como objetivo discutir a efetivação do direito à educação no acesso, permanência e aprendizagem do ensino fundamental das escolas públicas do município de Barreiras-BA. Trata-se de pesquisa qualitativa, por meio de análise documental da legislação educacional, aplicação de questionário aos gestores e análise dos indicadores educacionais. Os resultados viabilizam a instrumentalização do direito à educação, ações para concretização e lacunas a suprir, bem como, políticas de viabilização de vagas para acesso, permanência e controle de evasão escolar. Os indicadores apontaram aprendizagem inadequada, com baixa melhoria no aprendizado do 5º ano e, também, inadequada do 9º ano. Reflete uma fragilidade do aprendizado, e aponta como necessário o enfretamento da vulnerabilidade educacional no sistema municipal de Barreiras-BA