Navegando por Autor "FERRARO, José Luís Schifino"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemConnecting museums: museus de ciências como hubs de internacionalização no ensino superior(2021) FERRARO, José Luís Schifino; MCDONALD, Caroline; SMITH, PaulThe present essay is a report based in the experience of internationalization between the Science and Technology Museum of the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (MCT-PUCRS), the Great North Museum: John Hancock (GNM), of Newcastle University and the Oxford University Museum of Natural History (OUMNH), of the University of Oxford. It is about the built of a network between these institutions to discuss education, management and leadership in university science museums. Since the creation of this network, called Connecting Museums, in 2016, international meetings have been held between researchers and professionals in the field opened to the interested public. With actions related to teaching, research and extension, science teachers training activities have been organized for teachers from public and private schools, as well as the promotion of expertise exchanges between professionals regarding the management of university science museums. Publications such as articles were published in scientific journals, papers were presented in national and international conferences and, even, a book was organized as first fruits of Connecting Museums. All activities were promoted and supported by the British Council in Brazil. The expansion of the network begins in 2020 with a new configuration of the traditional event that bears its name, which for the first time will take place outside the MCT-PUCRS in Porto Alegre, with planned activities guided by the Museum Leaders’ Report, produced by Saïd Business School, of the University of Oxford, aiming to train future Brazilians museums leaders.
- ItemCorpos utópicos e heterotópicos: da Filosofia à Educação em Ciências(2020) FERRARO, José Luís SchifinoEste ensaio aborda a problemática do corpo na educação em ciências. Para tanto, toma como exemplo o corpo utópico utilizado na ciência, colocando-o em uma perspectiva crítica a partir do seu não reconhecimento como modelo corporal. Como contraponto, trabalha com a ideia de corpo heterotópico, como corpo real, singular, que se produz e se traduz como prática de resistência. A partir deste conceito evidencia-se o potencial da educação em ciências para a estetização da ciência, recolocando a discussão do reconhecimento e da autodeterminação do outro como pauta para uma agenda formativa humanística, comprometida com uma ético-estética das alteridades na ciência.
- ItemCurrículo, disciplinamiento y gubernamentalidad(2018) FERRARO, José Luís SchifinoEste ensayo tiene como objetivo enfocar las relaciones que pueden ser establecidas entre los estudios curriculares y la filosofía de Michel Foucault. En esta aproximación, se pretende examinar el currículo como prescripción en términos del ejercicio del poder disciplinaryde la gubernamentalidad. En ese sentido, la mirada que se vuelve al currículo tiene que ver con el debate en torno de las relaciones de saber-poder en las escuelas quepermiten la producción deun tipo específico, refinado y pedagogizado de saber que se convierteen nuevas/otras prácticas con dispositivos específicos para la producción de subjetividades deseadas.