Navegando por Autor "SILVA, Adriana Maria Paulo da"
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- ItemAnálises das experiências de educação patrimonial no ensino de história pelos estudantes das escolas EREM Porto Digital e EREM Paulista (Pernambuco/Brasil)(2019) TRISTÃO, Isabela Nathália Nunes; SILVA, Adriana Maria Paulo daThe result of a work of completion of course, this research emerged from a set of activities linked to the projects "portraits of the Recife: twentieth century, Memory and heritage" and "weavers of the working memory: The History of Paulista Didatized" and developed by Scholarship holders of the institutional program and scholarships for initiation to teaching (PIBID-History) of the Federal Universtity of Pernambuco, in the years 2014 and 2015, in two state schools of high School reference: EREM Porto Digital (located in Recife /PE) and EREM Paulista (in the neighborhood of Torres Galvão/PE), respectively, whose objective was to experience the Patrimonial education through the study of Local history. From the results of these projects, we deepen the theme in question, through interviews made to groups of students of the two said schools –focus group methodology –with the objective of analyzing the experiences of Patrimonial education in life of the interviewees. We realized that, in general, activities with Patrimonial education generated a sense of belonging and an expansion of historical, social and cultural knowledge about the neighborhoods studied.
- ItemExperiências associativas de docentes e trabalhadores no Recife: 1872-1915(2021) SANTOS, Yan Soares; SILVA, Adriana Maria Paulo daObjetivamos analisar as práticas de educabilidade voltadas às ações de educação para o trabalho, durante a segunda metade do século XIX, no Recife. Privilegiamos os registros produzidos pelos Presidentes da Província / Governadores do Estado, pelos Inspetores Gerais da Instrução Pública e os estatutos e relatórios produzidos pelas associações de trabalhadores e docentes. Analisamos as redes de relações, identificações, escolhas e experiências (THOMPSON, 1987) específicas, individuais e/ou coletivas, desses sujeitos, enquanto estratégias (DE CERTEAU, 1998) de atuação sociopolítica. Concluímos que as ações de educação para o trabalho por eles vivenciadas configuraram-se numa prática sociopolítica de seu “fazer-se” e de fortalecimento de seus ofícios específicos.