Navegando por Autor "JUNG, Hildegard Susana"
Agora exibindo 1 - 7 de 7
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemDesafios e potencialidades da interculturalidade: a internacionalização das instituições de ensino superior(2021) SOARES, Deivid de Souza; LUZ, Charlene Bitencourt Soster; JUNG, Hildegard SusanaO objetivo do artigo é refletir sobre os conceitos da internacionalização e da interculturalidade, traçando os desafios interculturais emergentes por conta da internacionalização em uma universidade comunitária da região Sul do Brasil, na perspectiva do gestor responsável pela internacionalização. Trata-se de um estudo de caso, no qual foi desenvolvida uma entrevista semiestruturada com o assessor de assuntos internacionais da instituição. Concluímos que a interculturalidade se apresenta desde a relação e concepções de internacionalização propostas pelas instituições de ensino superior do hemisfério norte, visto que elas tentam impor suas formas e modelos de internacionalização. As relações interpessoais necessitam de mediação do assessor de assuntos internacionais para que os alunos compreendam a realidade em que se inserem.
- ItemEducação de tempo integral no Brasil, passos e descompassos: de Ruy Barbosa e Anísio Teixeira aos dias atuais(2017) JUNG, Hildegard Susana; SCHEUERMNANN, Aniele Elis; CANAN, Silvia ReginaO presente artigo, de cunho bibliográfico e documental, objetiva refletir acerca das tentativas de implantação da Educação de Tempo Integral no Brasil. Para tanto, faz um resgate da reforma curricular proposta por Ruy Barbosa em 1879 que, mesmo não aprovada, tornou-se referência.
- ItemEducação superior no Brasil: a resistência da filantropia para garantir o acesso universal à universidade(2017) FOSSATTI, Paulo; JUNG, Hildegard SusanaThe experience report recovers the struggle for the maintenance of Philanthropy in Brazil, through a Pension Reform, which guarantees access to more than 600 thousand students of Basic Education and Higher Education, totally free, in public community education institutions. The aim is to make the reader aware of the need to build apolicy of cooperation between state public and private public Higher Education Institutions (HEI) as a strategy for the access and permanence of impoverished young people in higher education. This is the story of the experiences of the authors and their partner institutions in the fight for the maintenance of Philanthropy as a device to guarantee the access and permanence of more young people in higher education. The report is accompanied by documentary data and field journal of researchers in their actions with society, government, and educational entities. As Learning evidences: the lack of knowledge of the government, parliamentarians, and society on the subject; The reductionism of the concept of what is public; The resistance of associations and peoplefor philanthropic reasons and a political mobilization of philanthropic entities in the sensitization of parliamentarians for a new concept of public service. It is concluded by resistance and vigilance in the maintenance of several devices to guarantee philanthropy as a form of access to Higher Education, especially the poor young people.
- ItemEnsino de ciências na infância: a percepção da prática docente(2020) PINTO, Isadora Gobi; JUNG, Hildegard Susana; SILVA, Louise da de Quadros daThe teaching of science in childhood is a subject that needs to be discussed, therefore, this text presents this theme from the teaching practice in an experience called Projeto Pequenos Cientistas. Our objective is to reflect on the potential of teaching science in childhood, especially in the school environment, for the construction of critical and ecologically aware citizens. We carried out an experience report with observations during the year 2018, a period in which pedagogical practices were focused on understanding the teaching of science in early childhood education. Among the results, we point to the institution's difficulty and the gap in teacher training to effectively address this issue. Furthermore, we realize the importance of science teaching in early childhood education due to its significant impact on children's perception. We consider that the approach to science education needs to start from the reality of each student, making it meaningful.
- ItemInfância: desaparecimento ou metamorfose?(2018) NOGARO, Arnaldo; JUNG, Hildegard Susana; CONTE, ElaineO presente artigo dedica-se ao tema da infância. Resulta de pesquisa teórica de natureza qualitativa com o objetivo de problematizar o surgimento do conceito de infância e seu possível desaparecimento ou metamorfose no cenário contemporâneo. Fala-se do aparecimento da infância como um conceito criado a partir da modernidade e que estaria desaparecendo diante das transformações pelas quais passa a sociedade contemporânea. Crianças sempre existiram ao longo da história, no entanto, foram tratadas segundo os modelos sociais e as características de cada sociedade e época. Decorre daí o conceito de infância, que passa a ser interpretado e visto segundo a forma como as crianças são culturalmente percebidas. Refletir sobre a infância torna-se um mecanismo de interação profícuo para discutir a realidade das crianças na atualidade e assim entender qual é o papel da escola em um mundo de significados produzidos nas mediações e articulações sociais. O texto dá visibilidade à discussão da relação tensa entre adulto e criança, autoridade e autonomia, participação e imitação das crianças, que implica experiências com as diferenças entre crianças e adultos na cultura da circularidade digital, retomando e estimulando a construção conjunta no cotidiano escolar.
- ItemO Plano Nacional de Educação como articulador da democratização do acesso à universidade e empoderamento da classe trabalhadora(2016) JUNG, Hildegard Susana; CAUDURO, Tharles Gabriele; SUDBRACK, Edite MariaThe purpose of this essay, theoretical and documental, is to reflect on the concept(s) of empowerment of the working class, in which it invests itself in power, but with an important caveat: this process cannot be individual but collective, through the cooperative dialogue, in which education –especially higher education –is the great protagonist, as articulator of the process. On this track, shows a comparison between the National Education Plan (PNE)2001-2010 and the PNE 2014-2024 regarding the goals aimed to the democratization of the access to university, finding that, in this moment, what can be affirmed in fact is that there were not many advances in Higher Education. Still, the PNE is an important legal instrument for the democratization of access to university, which may serve as an articulator of the empowerment of the working class. Rethinking education means rethinking the entire State, since education policy suffers injunctions of political,economic and social spheres. Enhancing the Brazilian State, means moving towards a broader concept, which will translate a correlation of forces between civil society and politics, which means a greater social participation, increased democratization of access to university and consequently, greater empowerment of the working class through (why not?) Higher Education. Therefore, it lies the important role of the academy to prepare educators who disseminate the reflexive practice, which will lead to autonomy and emancipation.
- ItemO processo de bolonha e a globalização da educação superior: antecedentes, implementação e repercussões no que fazer dos trabalhadores da educação(2018) FREITAS, Simone Van Der Halen; JUNG, Hildegard Susana