Navegando por Autor "GARCIA, Rosineide Pereira Mubarack"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAtuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem(2017) GARCIA, Rosineide Pereira Mubarack; SILVA, Cind NascimentoO coordenador pedagógico como um profissional da educação que faz parte da escola possui uma grande relevância no cenário da educação pública brasileira, uma vez que a finalidade da sua atuação é a qualidade do ensino e aprendizagem. Não obstante, o trabalho da coordenação pedagógica tem como referência o Projeto Político Pedagógico da Instituição, que subjaz os princípios da Inclusão, Diversidade, Cidadania e compromisso com o conhecimento socialmente referendado, dialogando com os anseios da comunidade escolar perante a Sociedade. Nesta perspectiva, objetivou-se analisar como suas funções e atribuições se consubstanciam com o desenvolvimento do ofício de seu trabalho e como estas estão pautadas nas principais bases legais educacionais vigentes.
- ItemDocência universitária integradora: saberes e práticas compartilhadas na licenciatura em Biologia da UFRB(2017) GARCIA, Rosineide Pereira Mubarack; SILVA, Neilton daCarrying out integrative experiences within the scope of university education constitutes a qualified strategy for training professionals, through shared pedagogical actions that, in addition to favoring learning, involve the academic community. Initiatives of this nature contribute to minimizing pedagogical loneliness among peers, and put university professors in tune with the social dynamics and with the profile of professionals and citizens demanded by contemporary society, as they have the knowledge and attitudes necessary to transform it. In this sense, the aim of this professional experience report was to socialize an integrated formative practice - artistic-cultural expression, teaching, research and extension - carried out with students of the Licentiate Degree in Biology at the Center for Agricultural, Environmental and Biological Sciences (CCAAB) from the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB) from dialogues with authors such as Garcia (2013), Santos (2011), Barbier (2007), Tardif (2008), Freire (1996), among others. The methodological references adopted in the pedagogical activities developed were based on the principles of collaborative research and theoretical approaches anchored in a dialogic perspective, involving teachers of the curricular components Organization of Brazilian Education and Public Policies; Assessment and Education, and fourth semester students of the mentioned course. The results of the actions undertaken showed that academic integration is possible and that the professional experience of teaching in a collaborative and innovative way expands the individual and collective learning process, as well as contributing to the personal, academic and professional training of undergraduates, teachers of higher education and Basic Education.