Navegando por Autor "FONTOURA, Helena Amaral da"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA invasão das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas e o diálogo necessário(2016) SIQUEIRA, Graziele Cancio; FONTOURA, Helena Amaral daThis article is based on a Masters research in education that engages teachers graduates of biological sciences from a university located in the state of Rio de Janeiro while subject mediators among youth, cultural demands and school structure, having as the influence of information and communication technologies (ICT) in their formative processes and pedagogical practices. There are the highlight here the importance of world of educating (FREIRE, 2014), that unfolds from the sociocultural context in which this falls, with emphasis on the urgency of the dialogue that line these elements aiming at understanding the invasion of ICT in schools, either by direct route through the resources they employ, or indirect, depending on the logic that your globalization produces by changing languages and relational modes, building other paradigms. It discusses also the auto protective posture of the institution and its imperviousness to external factors conveyed by his human material, which awakens again the need for dialogue to the understanding of these other forms of interaction.
- ItemDocência inicial em Educação & Formação de jovens e adultos e a potência da narrativa como dispositivo de formação(2018) SOUZA MARIA, Liliane Sant'Anna de; FONTOURA, Helena Amaral daThe objective was to reflect on the experiences with future teachers in adult and youtheducation (EJA). We use (auto)biography by the bias of the research –training, involving day-to-day classroom and the narratives of the practicums. The research participants reported experiences in anotebook called Formation Embroidery in EJA. Data was analyzed in the light of thematization. Five students participated in the research, talking about the formation of the EJA educator, social and personal trajectory of the subjects of this research, andthe specifications of training for Adult and Youth Education. Josso, Souza and Fontoura are the authors who contributedwith our dialogues. The (auto)biographical methodology contributed to the students and researchers’ teacher identity formation in EJA. It has strengthened the classes and internships in EJA and raped up the writing as self-reflective process and knowledge of individuals and collectivities in the training course.
- ItemEstudos em formação de professores realizados no mestrado em educação da FFP/UERJ: quais suas contribuições?(2021) OLIVEIRA, Carlos César de; FONTOURA, Helena Amaral daO estudo em questão tem como propósito suscitar diálogos acerca da formação de professores, tomando como referência as pesquisas realizadas por estudantes do curso de Mestrado em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – FFP/UERJ. Por meio do levantamento bibliográfico, procuramos nos debruçar sobre as discussões realizadas por estudantes do programa – entre os anos de 2010 e 2018 –, reconhecendo a potência de um “quefazer” (FREIRE, 1987; 2007) que envolve não somente a ação de pesquisar e refletir sobre a prática docente, mas uma nova ação que consiste em (re)pensar a partir do processo decorrente da pesquisa, isto é, aprender “nele e com ele”. Nesse sentido, as questões aqui levantadas em diálogo com estudiosos como Nóvoa (1992; 1995) e Freire (1996; 1997) pretendem contribuir teórica e metodologicamente com o campo da Formação de Professores, tomando como base para análise os seguintes eixos: inserção do profissional docente, desenvolvimento do profissional docente, Formação Inicial, Formação Continuada e Docência Universitária.