Navegando por Autor "COUTRIM, Erica de Cássia Modesto"
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- ItemForeign Language Acquisition on the Web: What teacher? What student? What language?(2016) COUTRIM, Erica de Cássia ModestoThe introduction of Internet in educational practices is strongly affecting learning, teaching strategies, and the language itself. A non-human element is modifying the way people learn and interact. The new empiricist and new materialist views refuse the Cartesian though that established a binary that serves as a framework for the social sciences and the education, and assumes that agency is not restricted to the human action. The objective of this paper is to show that the transfer of the teaching-learning process of foreign languages to the virtual environment goes far beyond the mastery of technology. It was intended to identify the complexity of introducing the Internet to learning activities, bearing in mind the inadequacy of archaic and hierarchical relations and of a learning process that treats languages and students as inert elements. Brazilian students who learn German were observed, but the limits of the qualitative methods weren’t enough to analyze these new thoughts on the reciprocal influence and agency of all elements included in the process. For this reason, the philosophy as a method, the new materialism as a framework, and the ‘onto-ethical-epistemological’ (Barad, 2007) turn as an alternative to the way we relate to subjects and objects were applied. The results indicated that there is a persistence in maintaining established roles despite the belief regarding the significance of the non-human in this new context. In face of thatresistance, a mix of false expectations and false results have been established, thus producing nothing ‘new’ in a new environment.
- ItemO conceito de autonomia aplicado ao processo de aquisição de línguas estrangeiras na era da informação(2016) COUTRIM, Erica de Cássia ModestoO uso de ferramentas da Internet para fins educacionais tem sido comumente associado, no ambiente escolar, à noção de autonomia. Esse conceito, no entanto, envolve elementos que extrapolam questões metodológicas de aquisição de línguas estrangeiras – engloba também questões sociais, políticas e gnosiológicas. Por isso, procuraremos explorar o conceito de autonomia aplicado ao ensino e aprendizagem de LE por meio da Internet, partindo do princípio de que o indivíduo autônomo não pode ser determinado por outros indivíduos, e nem mesmo por aparatos tecnológicos, por mais avançados que sejam. Examinaremos, por meio de observação e questionários, porém, em que medida o uso de ferramentas de tecnologia comunicacional no ambiente Web pode contribuir para o processo de formação de um indivíduo autônomo e, portanto, ativo, em seu próprio processo de aquisição de uma língua estrangeira.