Navegando por Autor "CORTE, Marilene Gabriel Dalla"
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- ItemA Reforma de Córdoba e a educação superior(2019) GOMEZ, Simone da Rosa Messina; CORTE, Marilene Gabriel Dalla; ROSSO, Gabriela PaimThe Reform of Cordoba (1918) established a landmark for university reforms in Latin America. The Extension University is among principles that guided this student manifestation, understood as a social commitment of the Cordoba university. The objective of this paper is to analyze repercussions of the Cordoba Reform in relation to the university extension in the Brazilian context. The methodological approach is based on bibliographic research, documentary analysis and content analysis. As a result, the influence of the Cordoba Reform on university reforms and student movements in Latin America indicates how the current extensionist policies and practices are constructed. Although Brazil has elaborated some extension policies, there has been little financial support and appreciation of extension in university pedagogy. As consequence, there is a lackof engagement of the university community. Thus, the expectation is that the National Education Plan can contribute to strengthen the indissociable relation among extension, research and teaching in Brazilian Universities through goal of inclusion of extension in undergraduate courses curriculum.
- ItemApresentação(2018) CORTE, Marilene Gabriel Dalla; SARTURI, Rosane Carneiro; MOROSINI, Marília Costa
- ItemFases de submissão do processo de reconhecimento de cursos superiores: o caso do Instituto Federal Farroupilha(2018) RIGHES, Antônio Carlos Minussi; TREVISAN, Mônica de Souza; SARTURI, Rosane Carneiro; CORTE, Marilene Gabriel DallaThis paper and to presents the phases of the process for requesting recognition of the Degree Courses of Technology in Public Management of the Federal Institute Farroupilha, considering the regulations of the e-MEC’s platform. A case-study investigation was conducted with a semi-structured interview and subsidized by the theoretical basis of authors, specific legislation, among others. . It was verified that the programs implemented by the MEC, at each favorable moment, had important and positive contributions according to the context of the time of its validity. It was verified that, in respect of the questions about the process of course evaluation, the system has the transparency as priority for the continuous improvement of the process, however, the study showed some difficulties of insertion of data in the e-MEC platform and the rigidity of the process regarding the deadlines of each phase.
- ItemInterlocuções entre educação básica e superior: políticas públicas como reguladoras da educação/dialogues between basic and higher education: public policies as regulatory of education(2015) SARTURI, Rosane Carneiro; CORTE, Marilene Gabriel DallaObjetivou-se analisar os limites e as possibilidades das ações pedagógicas no contexto da gestão educacional, a partir dos impactos, impasses e desafios enfrentados pelos sistemas e respectivas instituições no contexto de implementação das políticas públicas educacionais nas reformas educacionais, a partir da interlocução entre Educação Básica e Superior. Utilizou-se pesquisa documental, consulta à base de dados do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, entrevistas semiestruturadas e observação participante. Conclui-se que todos os sujeitos envolvidos precisam se apoderar dos conceitos basilares que promovem as reformas, evitando uma pseudogestão democrática, que acaba por mascarar o interesse em regulação e controle que perpassa sua formulação das mesmas.
- ItemInternacionalização da educação superior na perspectiva sul-sul movimentos e contextos emergentes em tempos pandêmicos(2022) CORTE, Marilene Gabriel Dalla; MOROSINI, Marilia Costa; FELICETTI, Vera LuciaPrioriza-se analisar movimentos e contextos emergentes relacionados à internacionalização da Educação Superior na perspectiva sul-sul em tempos pandêmicos, com atenção a internacionalização em casa (IaH) e aos estudantes. A metodologia de pesquisa, natureza qualitativa, constitui-se exploratória-interpretativa com aplicação de questionários on-line à coordenadores de Programas de Pós-graduação (PPGs) da região Sul do Brasil. A análise aborda a articulação de Programas de Pós-graduação quanto a IaH e movimentos de internacionalização sul-sul realizados a partir da pandemia Covid-19. Também, busca-se mapear quais [re]articulações das relações internacionais e de cooperação acadêmica que estão sendo realizadas entre países e Instituições de Educação Superior do global Sul. Tais [re]articulações podem se constituir a partir de movimentos de internacionalização solidária e horizontal ou mercantilista, considerando possíveis novos contextos emergentes na Educação Superior.
- ItemPolíticas de formação de professores no Brasil: desdobramentos e interlocução com diretrizes dos organismos internacionais(2018) CORTE, Marilene Gabriel Dalla; SARTURI, Rosane Carneiro; NUNES, Janilse FernandesNo texto analisam-se as políticas de formação dos professores no Brasil em seus desdobramentos e recomendações de organismos internacionais. O artigo é fruto de pesquisa bibliográfica e documental, à luz de marcos teóricos e legais que subsidiam reflexões acerca das prioridades, orientações e programas de governo subjacentes à formação de professores. Entre os principais resultados, destacam-se: as reformas educacionais observam as recomendações dos organismos internacionais; as políticas educativas atuais reafirmam a centralidade da formação para o/no exercício da docência; os programas de formação estão relacionados à natureza das funções docentes; e as instituições formadoras atuam como mecanismos para atender às demandas de processos produtivos e performativos oriundos da lógica global.
- ItemPolíticas públicas para a formação de professores e contextos emergentes na educação superior(2015) CORTE, Marilene Gabriel Dalla; SARTURI, Rosane CarneiroThis text refers to training policies for teachers and the rebound in emerging contexts in higher education, from the development of programs such as Fellowship Program Introduction to Teaching (PIBID) Training Program of Municipal Directors of Education (PRO -Board) and Centre of Education (OBEDUC). The objective is, in this sense, analyzing the policies of teacher training (initial and ongoing), developed by the Education Center of the Federal University of Santa Maria, and emerging contexts in higher education. It is a qualitative research from the case study, and the data analysis is grounded inthe collection and building data from regulatory frameworks and allusive reports to Government programs already mentioned implemented by the Education Center the Federal University of Santa Maria (CE / UFSM). The study has contributed to the understandingof public policies for teacher training (initial / continuous) in close interrelation with emerging contexts in higher education; recognition and understanding of the organizational culture and management processes of the programs analyzed from the experiences developed by CE / UFSM and its impact on quality of initial and continuing teacher training; a critical reflection on the understanding and involvement of teachers / managers on emerging contexts in higher education.