Navegando por Autor "CANEN, Ana"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussão da diversidade e das diferenças(2008) CANEN, AnaThis paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations.
- ItemImpactos de políticas de avaliação institucional: um estudo de caso no sistema de ensino naval brasileiro(2007) AGUIAR, Natália Morais C. B. de; CANEN, AnaEl artículo presenta un reciente estudio realizado por un instituto de pesquisa que muestra la importancia que el joven atribuye a ala escuela y al profesor y, también, su preocupación con la violencia. El texto aborda los conceptos de conflicto e de conflicto escolar, apresenta innumeras inumeras de clasificar los conflictos y los conflictos escolares a fin de contribuir para el entendimento del problema e indica la mediación del conflicto como alternativa potente y viable para la disminución de la violencia escolar. Al final enumera cuestiones que deben ser consideradas cuando la escuela se propone a implantar un programa de mediación escolae del conflicto.