Navegando por Autor "SUSSEKIND, Maria Luiza"
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- ItemNarrativas como travessias curriculares: sobre alguns usos da pesquisa na1 formação de professores(2016) SUSSEKIND, Maria Luiza; LONTRA, VivianeApostando em inventar no trabalho de campo para dar conta das pesquisas multilocalizadas na formação de professores em que habitamos diversos espaçostempos por meio de nossas redes de conhecimentos e subjetividades trabalhamos com metodologias inventadas a partir do fazer com e criadas nos contextos das pesquisas nosdoscom os cotidianos, como os muitos usos das narrativas e conversas. Tomamos os currículos como conversas complicadas que se desdobram em uma profusão de narrativas, aqui interpretadas sob a ideia de travessias curriculares, políticas, epistemológicas e metodológicas de formação e autoformação de professores.
- Item“Pendurando roupas nos varais”: Base Nacional Comum Curricular, trabalho docente e qualidade(2020) SUSSEKIND, Maria Luiza; MASKE, JefersonThe 2016, 2017, 2018 and 2019 curriculum reforms threaten the democraticity of public schools, as they create inequality, even by announcing the right to education and learning for all. The proposed argument is that teachers and students are creators of knowledge, weaving networks of scientific, experiential and other knowledge in conversations that take place in classrooms, although these policies have been increasing the control of teaching work, squeezing the autonomy of curricula and, as consequently, impoverishing, reducing and stifling the complicated conversations that are the curriculum in the daily life of schools. Based on research supported by the epistemologies of the South and the ordinariness and by the theories of curriculum reconceptualization, it is concluded that the reforms and policies linked and inspired by the Common National Curriculum Base (BNCC) do not contribute to the promotion of quality in Brazilian education, reinforcing, in the curricula that are woven into daily life, the exclusion, hierarchies and distances of social inequality.