Navegando por Autor "ROSA, Cleci Teresinha Werner da"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA metacognição nas pesquisas em educação: uma revisão a partir das teses e dissertações brasileiras(2020) ROSA, Cleci Teresinha Werner da; SCHMITZ, Kymberly de OliveiraThe essay’s goal is to present a study which was developed together with the Brazilian theses and dissertations and verify the ways metacognition has been connected with the educational field. The problematic begins with the diversity of possibilities of metacognition’s usage and how the national literature has been worth it, considering the specificity of this area. The basic question of the study was: what does the Brazilian researches developed in the field reveal about metacognition? From the selection of twenty two theses and dissertations relating the period of 2013 to 2017, a group of categories was listed representing these researches, that pointed to the results of the study. Among the most meaningful results are: the reduced numer of essays involving the theme; the emphasis in processes related to mathematics’ learning;the studies involving expertise and its linking with the metacognition’ thinking; the dominance of qualitative approaches in researches; and, the scarce studies bringing metacognition close to the affective domain.
- ItemAlfabetização científica voltada à formação cidadã: análise de uma intervenção didática nos anos iniciais(2020) ROSA, Cleci Teresinha Werner da; LANGARO, RaquelThe research starts from the necessity to implement and analyze didactic proposals that favor the scientific literacy the initial years. With this perception, and accompanied by the understanding that teaching science is associated with seeking answers to the problems present in the near or remote surroundings of students, the question that guides research is formulated: what characteristics associated with scientific literacy are benefited by pedagogical practices based on by the search for a solution to problems experienced by the students? In order to respond to this questioning, we search for the support of the methodological proposal based on named Three Pedagogical Moments, taking as a point of reference the understanding of scientific literacy in the Lorenzetti (2000). The objective to evaluate a didactic sequence of their contributions to the process of scientific literacy. The research takes as presupposition the qualitative and participatory approach, involving the production of data from the teacher/researcher's records in the form of logbook, the collection of the materials elaborated by the students and the audio and video recording of one of the activities executed - television news. The results indicate that the didactic sequence was favorable to scientific literacy specifically in relation to the use of vocabulary enriched with scientific terms and concepts, to identify this knowledge in everyday situations, to identify that there are myths and beliefs in most of the knowledge acquired in the experiential world, about the conscious role that each subject must exercise in society and their critical responsibility.
- ItemMetacognição, programação de computadores e robótica: um mapeamento de teses em língua portuguesa no campo educacional(2021) BATISTELA, Fernanda; TEIXEIRA, Adriano Canabarro; ROSA, Cleci Teresinha Werner daObjetiva-se analisar que aspectos teóricos e práticos da metacognição, da programação de computadores e da robótica estão sendo abordados em teses produzidas em língua portuguesa no campo da Educação. À vista disso, procede-se a uma abordagem quali-quantitativa, exploratória, por meio de procedimentos predominantemente bibliográficos, do tipo estado do conhecimento. Para delimitação do corpus documental, filtraram-se as teses no período de 2013 a 2017, que constam no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes, Programas de Pós-Graduação em Educação com nota 7 no sistema de Avaliação Capes, RCAAP e B-On. Em um processo de ruptura dos pré-conceitos, 57 pesquisas foram filtradas, resultando-se em 17 teses para analisá-las. Para isso, utilizaram-se três categorias gerais: programação de computadores, metacognição; scratch, metacognição; e robótica, metacognição. Além dessas, outras quatro específicas: programação de computadores; robótica; scratch; e metacognição. Em síntese, por meio da análise do título, das palavras-chave, do resumo e do sumário, 13 teses contemplaram as categorias, sendo três consideradas como gerais e que agregam as temáticas em investigação. O estudo associando tais temáticas revela-se incipiente, porém promissor, pois, diante das fontes pesquisadas, mostra carência de pesquisas nessa esfera. Por outro lado, possibilita a ampliação para um estado da arte que poderá validar o resultado obtido.