Navegando por Autor "RIBEIRO, Cintya Regina"
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- ItemA arte da desaparição como experimentação tateante de pensamento: contribuições à pesquisa educacional(2021) VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães; RIBEIRO, Cintya ReginaO artigo tem como objetivo discutir as implicações da forma ensaística de pensamento para o campo da pesquisa educacional. A partir da triangulação de forças entre o pensamento de Michel de Montaigne, Enrique Vila Matas e Gilles Deleuze-Félix Guattari, o estudo explora de que modo, na aurora da subjetividade moderna, certa arte do retrato, produzida a partir da forma ensaística desenvolvida por Montaigne, permitiu a emergência de um modo de experimentação tateante do pensamento, cujo horizonte se volta a uma condição de desaparição. O trabalho visa esmiuçar essa distinta arte do retrato dedicada à desaparição, focando-se em sua potência fabulatória, bem como explorar suas ressonâncias nos modos como concebemos o ofício do pesquisador, sobretudo no campo educacional, em contraposição a outra arte de retrato denominada cartesiana. Por fim, a discussão aponta que a desaparição, ao instaurar outra geografia de pensamento, possibilita ao pesquisador educacional mobilizar procedimentos outros tendo em vista ensaiar o impensável.
- ItemImplicações midiáticas e acadêmicas nos modos de apropriação do pensamento de Gilles Deleuze e Félix Guattari para o debate em educação no Brasil(2015) VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães; RIBEIRO, Cintya ReginaThis study aims to trace modes of dissemination and appropriation of the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari in Brazil, in order to grasp the implications onthe Brazilian educational field. Methodologically, the study outlines the conditions of emergence of these forms of appropriation, taking the media Folha de S.Paulo as a strategic axel of research. Furthermore, we analyze how these French thinkers work based on thepolitics of writing, how it modulates forms of experimentation. As a result, the research shows that the educational field declines a polarization between ascetic and exegetical forms, seeking to build a field of experimentation situated between both.
- Item“Modos de existência” como dispositivo teórico-conceitual: contribuições de Michel Foucault e Étienne Souriau à pesquisa educacional(2020) RIBEIRO, Cintya ReginaThe study focuses on the field of educational research, discussing the nature of the work of thought through research problems. From Michel Foucault and Étienne Souriau, it approaches the theoretical-conceptual device "modes of existence", highlighting how both authors produce the implication between a thought of the arts and a philosophical thought for the treatment of the issue. The article aims to demonstrate how this procedure confers to the modes of existence a strategic condition of a theoretical-conceptual device, thus overcoming the areas of problematization in which they were forged. Foucault discusses modes of existence from a problematization of subject and experience, suggesting, within the horizon of a radical dis-subjectivation, an experience of impossibility. Souriau discusses modes of existence from a problematization of the aesthetic work, evoking, in this work itself, the singular movements of instauration and unfinished. Because of the treatment of both thinkers on the question of modes of existence, it becomes possible to construct an indissociably political, ethical and aesthetic approach, aspects that activate strategic implications in the field of education and, particularly in the context of research in education, once that a problematization of the modes of existence operates in favor of a problematization of the mode of existence of a problem of investigation.