Navegando por Autor "PRODÓCIMO, Elaine"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemIndisciplina escolar: análise dos registros de ocorrências de indisciplinas em escolas estaduais de Indaiatuba/SP(2019) MOURA, Dirley Aparecido de; PRODÓCIMO, ElaineThe present research has as theme “the school indiscipline”. The objective was to analyze the Records of Indiscipline Incidents (RII) at State Public Schools in a city of SP. It was identified the naughty students by interviewing teachers, the school coordination, directors; watching classes; analyzing the student’s RII. The “school records” are important for the formulation and implementation of prevention projectswhich deals with school indiscipline. However, it was noticed a “trivialization”of the RII. There is a discrepancy between the number of schools and the number of records. It was realized that: there isn’t a continue relation, and it doesn’t occur referrals of each occurrence.ROIs would be important materials for preventing acts of indiscipline if used in a judicious and coherent manner.
- ItemJogos, brincadeiras e práticas pedagógicas nos anos iniciais do ensino fundamental: perspectivas em destaque(2022) KASAI, Paula Mika; LIMA, Ivan Gimenes; PRODÓCIMO, ElaineO presente trabalho tem como objetivo analisar ações educativas envolvendo jogos e brincadeiras no primeiro ciclo do Ensino Fundamental com base em estudos empíricos publicados em revistas especializadas da área de Educação e na base de dados SciELO. Realizamos revisão bibliográfica usando como termos de busca: jogo(s), jogar, brincadeira(s), brincar, brinquedo(s), ludicidade, lúdico(s), lúdica(s) e ensino fundamental. Foram obtidos 15 artigos. A forma como o jogo é tratado a partir dos estudos publicados foi organizada em 3 categorias: ensinar conteúdos (10 artigos); desenvolver habilidades e capacidades (3 artigos); ou com um fim em si mesmo (2 artigos). Os resultados apontaram que, no contexto escolar brasileiro, os jogos e as brincadeiras são introduzidos na prática pedagógica principalmente com fins utilitários, correndo o risco de transformarem-se em trabalho, perdendo seu caráter lúdico.
- ItemPublicações acadêmicas brasileiras sobre bullying: o que dizem os estudos acerca do tema?(2018) ALMEIDA, Adriana Mesquita de; CABRAL, Raquel Larissa; GONÇALVES, Adriana Gimenes; PRODÓCIMO, ElaineThe aim of this study was to investigate the quantity and quality of academic publications about school violence, specifically about the bullying phenomenon, in brazilian journals in the field of education, in Portuguese language, classified as A1 extract of the Qualis -CAPES 2014 index. It was found 26 journals which met the criteria defined. A research was conducted in these 26-journal digital collection searching for the words "violência" (violence), "agressividade" (aggressiveness), "agressão" (aggression) and "bullying" in the title, abstract and subject. Articles written in a foreign language with no abstract available and classified as essays were excluded, reaching 297 articles. By reading the abstracts, those about the educational framework were selected, identifying the ones about the bullying theme. These 14 articles were read in full for a qualiquantitative analysis.