Navegando por Autor "OLIVEIRA, Maria Waldenez de"
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- ItemContribuições de Freire e Maffesoli para compreender os processos educativos no cotidiano das práticas sociais(2009) BARBOSA, Ana Maria Giusti; OLIVEIRA, Maria Waldenez deThe text is an exercise of dialogue with the contributions of Paulo Freire and Michel Maffesoli detaching of its workmanships the analogies and differentiations on daily, identity and social transformation, with the purpose to understand practical the unchained and consolidated educative processes in social the e, in more specific way, in the Local Commissions of Health of a city of the interior of the State of São Paulo. Both value the daily one, where the life happens marked for the objective and subjective conditions. A daily one that it is plural because is made of complex diversity and because it locks up contradictions and ambiguities. They approach the identity as fruit of the culture, the addition and connections between the differences and multiplicities of the daily one. In the culture-daily fusing, the people use the communication in such a way to sediment the inherited culture of the generations of ancestor, as to transform it, evidencing that the apparent immobilism of the daily one follows side-the-side with the sped up rhythm provoked for the interaction. The actions are stimulated by the carried through reasons that configure each time and by means of the interaction, with the necessary force to the formation of the personal and collective identity. In this process the education can fulfill two types of paper: to contribute so that the people look for to keep the status quo or to surpass the limits.
- ItemUm canto para ser mais: música e resistência no Vale do Jequitinhonha(2021) OLIVEIRA, Pedro Augusto Dutra de; OLIVEIRA, Maria Waldenez deA pesquisa que resultou neste artigo, teve como objetivo analisar processos educativos desencadeados a partir do coral Trovadores do Vale, localizado no Vale do Jequitinhonha, MG. O coral está em atividade há 50 anos, com um repertório que percorre cantos de trabalho, cantos de roda, cantos religiosos e danças. Partimos da problemática de que o legado colonial e moderno marginalizou saberes e práticas e entendemos que por meio da cultura popular, sujeitos formam resistência, construindo e contando sua história. A metodologia e o percurso metodológico foi se contruindo em diálogo com os sujeitos da pesquisa, na perspectiva da pesquisa participante. Como instrumentos de coleta de dados, foram utilizados diários de campo, entrevistas semi-estruturadas e documentos para análise. Por meio da triangulação dos dados obtidos, surgiram três categorias temáticas. Os processos educativos que abordaremos neste artigo, foram oriundos de duas delas, a saber, “músicas e versos na comunidade Trovadores do Vale” e “história, resistência e fecundidade”. Dialogamos com autores como Enrique Dussel, Paulo Freire e Aníbal Quijano, e por fim, apontamos como o coral contribui para a transformação da realidade de vida em que se inserem.