Navegando por Autor "LEPRE, Rita Melissa"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAssunção de responsabilidade e reflexão dirigida no curso de pedagogia: implicações para a adaptação e formação no ensino superior(2017) MORAIS, Alessandra de; BATAGLIA, Patricia Unger Raphael; LEPRE, Rita Melissa; DIAS, Carmen Lucia; OLIVEIRA, Rogério Eduardo Cunha deA conducive academic environment for learning relates to the provision of opportunities for the assumption of responsibility and directed reflection, which refer to the possibility of applying the knowledge to diverse circumstances and their respective directed and guided reflection. This study aimed to identify such opportunities at a Pedagogy course, in the perception of students and teachers. Focus groups were conducted and data were treated using content analysis, ran by the ALCESTE © software. Results showed that the course offers several opportunities for the active participation of students; however, students from the nightclasses present difficulties to take them, having no services and proposals that meet their needs. As for directed reflection opportunities, problems sparked up in the way the curriculum stage is set. These data reflect on the quality of the formation and adaptation of the students.
- ItemDireitos humanos, valores morais e educação libertadora: diálogos para a construção da autonomia na escola(2021) LEPRE, Rita Melissa; CAMPOS, Isabel Cristina; BENETTI, Eduardo Silva; SILVA, Matheus Estevão FerreiraOpresenteartigotemcomoobjetivocompartilharumestudoteórico-metodológicorelacionado às possíveis aproximações entre o trabalho pedagógico voltado à Educaçãoem Direitos Humanos, à Educação em Valores na escola e à Educação Libertadora emPaulo Freire.A Educação em Direitos Humanos, a Educação em Valores e a EducaçãoLibertadora,aindaquepossuamespecificidadesepistemológicasemetodológicas,convergem para o objetivo comum de almejar a autonomia moral dos sujeitos, para que apartir de raciocínios e juízos morais mais elevados, baseados em princípios universais, sejapossívela construção deuma sociedademaisjustaedemocrática.