Navegando por Autor "GIRAFFA, Lucia Maria Martins"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemJornada nas escolas: a nova geração de professores e alunos(2013) GIRAFFA, Lucia Maria MartinsEste artigo apresenta reflexões acerca da questão da formação docente e uso de TD integradas no espaço presencial e virtual buscando discutir aspectos do estereotipo relacionado aos alunos nativos digitais e professores imigrantes digitais. Nosso estudo considera aspectos relacionados aos mitos e desafios da formação docente e a organização da estrutura escolar no contexto da cibe cultura. Esta reflexão é resultante de várias investigações levadas a termo no âmbito do programa de pós-graduação em educação da FACED/PUCRS associado à linha de pesquisa sobre educação, tecnologia e formação de professores e sistematizadas na disciplina Cibe cultura e Formação Docente ministrada pela autora.
- ItemPossibilidades de ressignificações nas práticas pedagógicas emergentes da gamificação(2018) MARTINS, Cristina; GIRAFFA, Lucia Maria MartinsThis article presents the result of an investigation into teaching practices and gamification, where we discuss the possibilities of new meanings of the practice that emerges from teacher experiences with a model for developing gamification activities, in the perspective of Continuing Education in use. The theoretical foundation used considered social interactionist principles, the theory of complex thought, cyberculture and the concepts related to competence development. This research used a qualitative approach based on a case study, whose subjects are teachers in a private teaching institution, working in the Early Years of Elementary Education. The instruments of data collection for this study were an online self-applied questionnaire, a self-reflective report and a semi-structured interview. The research findings show us that despite digital games being part of modern daily life, the research subjects only partially understood the concept of gamification. After the formative experiment, they showed a greater understanding of the concept and possible practical applications and, in particular, they could see the potential of this approximation between habits of leisure and habits of study.