Navegando por Autor "CARDOSO, Helma de Melo"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemConcepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogiapor um currículo queer(2018) RIOS, Pedro Paulo Souza; CARDOSO, Helma de Melo; DIAS, Alfrancio FerreiraThis study aims to reflect on the conception of the professors’ conceptions at the Pedagogy Course of the Federal University of Sergipe, Itabaiana Campus, on the following themes: gender, body and sexuality. To do so, we used a theoretical post-critical perspective. The individuals taking part in the research belonged to the aforementioned course, with whom we applied semi-structured interviews. The studied indicated that, over the last decades, we could notice some advances in relation to the related themes. However, those are in the field of the professors’ individual epidemiological implication, a fact that indicates the need for a change in the curricular structure; in embodies positions by the queer pedagogy, new strategies, attitudes, subversive pedagogical procedures, which demarcates the possibilities of negotiation at the University.
- ItemSaberes trans em universidades nordestinas(2020) CARDOSO, Helma de Melo; DIAS, Alfrancio FerreiraO objetivo desse artigo é analisar como a presença de professoras trans* nas universidades gera questionamentos e desestabilizações às normas de gênero, desencadeando negociações no que se refere às discussões e vivências de gênero e sexualidades no currículo do ensino superior.