Navegando por Autor "BONILLA, Maria Helena Silveira"
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- ItemA cultura da liberdade de criação e o cerceamento tecnológico e normativo: potencialidades para a autoria na educação(2016) VELOSO, Maristela Midlej Silva de Araujo; BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson De LucaThe paper discusses the processes that hinge around access to knowledge and common basic infrastructure, which involve the whole chain of production of such goods. There are three layers: the physical, logic and content layer. It is thought that digital technology and the abundance of information available in cyberspace are increasingly expanding authoring possibilities for teachers and students in schools (elementary to higher education). However, without common access and infrastructure, which indispensable for the implementation of authorship in education, this is impossible. We consider that the production of content in the context of cyberculture is conditioned by the technological infrastructure and the use, exchange and means of knowledge creation. Finally, from the theoretical framework used in our approach and based on our investigations and experiences in schools and at the university, we conclude that the culture of collective and collaborative production of texts, images and sounds can only be achieved if the right and the freedom to experience the intangible assets produced by mankind are available and accessible to everyone.
- ItemEm tempos de redes e ubiquidade: desafios para a educação(2021) CORDEIRO, Salete de Fátima Noro; BONILLA, Maria Helena SilveiraAbordamos a presença dos dispositivos digitais móveis no cotidiano escolar, tendo como problemática discutir perspectivas educativas baseadas na cultura digital e no protagonismo de seus praticantes. Objetivamos apontar elementos que colaborem para práticas educativas significativas à juventude e aos desafios contemporâneos. O estudo teve como base a pesquisa qualitativa, amparado na teoria dos cotidianos e cultura digital. Como resultados, temos: a falta de incentivo ao desenvolvimento da cultura digital nas escolas, que inibe a produção de conhecimentos, ao mesmo tempo que percebemos táticas de professores e alunos para utilizar os meios digitais. O potencial dessas tecnologias reside na criação de ambiências formativas pautadas por relações educativas mais horizontais e colaborativas.