Navegando por Autor "ASSIS, Ana Elisa Spaolonzi Queiroz"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemO curso de licenciatura em pedagogia: uma análise das adequações normativas e curriculares(2016) JEFFREY, Debora Cristina; ASSIS, Ana Elisa Spaolonzi Queiroz; GRADIN, LucianeThe Pedagogy Course, between 2002 and 2015, has been influenced by national regulations that induce the formation model without any establish relation to teacher education policy in Brazil. The article discusses the process of normative and curricular adaptation involving the course in question, highlighting the main teacher training concepts in the country and its influence on legal and curricular determinations, the legislation ́s trajectory legislation on the last decade, produced by the National Education Council. In order to assist the analysis, it is reported the case of a Pedagogy Course of the State University of São Paulo and its internal dynamics to meet the regulatory and curricular adjustments established in recent years. It is evident that there werea significant number of normative guidelines nationwide related to undergraduate programs in the country. These guidelines, in turn, directly influence the formation of the pedagogical projects of undergraduate programs without formulating an agenda and the establishment of a teacher training policy that it can be effectively implemented.
- ItemO queer enquanto enfoque zetético para refletir sobre o direito à educação(2020) CABALLERO, Alan Isaac Mendes; ASSIS, Ana Elisa Spaolonzi QueirozA partir de uma discussão comparativa com uma literatura que relaciona gestão escolar a gênero na superação de desigualdades educacionais, encontramos nos princípios de gestão democrática e cidadania recomendações comuns para cumprir o direito à educação. Porém, ensaiamos uma zetética queer para desconfiar desse tipo de recomendação pedagógica por compreender que uma interpretação do direito à educação por um princípio da diferença sustenta uma orientação moral distinta ao afirmar a importância de valorizar a Moral da escola em virtude do Direito dos governantes, guiado pelo princípio da igualdade.