Navegando por Autor "VENCO, Selma Borghi"
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- ItemA educação profissional no Brasil: história e política dos Institutos Federais(2021) BRAZOROTTO, Cintia Magno; VENCO, Selma BorghiHistorically, vocational education was aimed at the poorest sections of the population who, through technical education, aimed to obtain an occupation for entry into the labour market (CUNHA, 2005). However, the trajectory of the federal schools (BANDERA, 2016) and, subsequently, the Federal Institutes indicate the majority presence of students belonging to the middle class. It is in this context that this article is developed by articulating, on the one hand, the educational policy of the Federal Institutes that achieves the democratization of access to technical education; and, on the other hand, through the results of quantitative research, the socioeconomic profile of integrated high school entrants in a campus of the Federal Institute of São Paulo. It is observed that the priority target audience of the policy is not contemplated and, therefore, it follows a different path from that traced out in the early stages of vocational education in Brazil.
- ItemBendito entre as mulheres: a presença masculina na educação infantil(2022) SANTOS, Hugo Marangoni; VENCO, Selma BorghiO artigo busca discutir as configurações das relações sociais de sexo entre docentes da Educação Infantil, vinculados à rede municipal no interior paulista. As reflexões tecidas resultam de pesquisa qualitativa, em seu caráter documental e empírica, por meio de entrevistas semiestruturadas com professores e professoras do segmento em tela. A articulação entre as categorias de análise, trabalho e gênero, associadas aos relatos dos e das docentes, evidenciam que a tensão e a vigilância sobre os homens, oriundas das famílias e de seus pares, contraditoriamente, podem ser convertidas em espaços de maior proteção e apreciação das práticas masculinas, reafirmando a reprodução da divisão sexual do trabalho, posto que findam por intensificar o trabalho feminino nas escolas.