Navegando por Autor "TREVISOL, Joviles Vitório"
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- ItemA expansão da educação superior presencial em Santa Catarina (1990-2016)(2018) BASTIANI, Sherlon Cristina De; TREVISOL, Joviles VitórioThis article presents the results of a research on the dynamics of development of higher education in the state of Santa Catarina. In a special way, this article intends to analyze how the current panorama of the graduation in the face-to-face modality in Santa Catarina is established and, with this, it analyzes in retrospect how this modality has been evolving over the years. The study was developed between August 2015 and July 2017. Quantitative and qualitative procedures and techniques were used. Bibliographical and documentary research was developed through books, articles, theses, dissertations, reports and documents. The quantitative data were obtained from the INEP database, IBGE information, the electronic addresses of the higher education institutions surveyed and through electronic inquiries. Among other conclusions, the study shows that the expansion of higher education in Santa Catarina occurred initially through educational foundations under private law, which also contributed to a predominance of private HEIs in the state. Of the total HEIs in 2016, 94% were private (for profit and nonprofit), area of which corresponded for 68.2% of undergraduate enrollment in that year.
- ItemA expansão da educação superior presencial em Santa Catarina (1990-2016)(2018) DE BASTIANI, Sherlon Cristina; TREVISOL, Joviles VitórioThis article presents the results of a research about the development dynamics of higher education in the State of Santa Catarina. In a special way, this article intends to analyze how the current panorama of the graduation in the face modality in Santa Catarina is established and, with this, it analyzes in retrospect how this modality has been evolving over the years. The study was developed between August 2015 and July 2017. Quantitative and qualitative procedures and techniques were used. Bibliographical and documentary research was developed through books, articles, theses, dissertations, reports and documents. The quantitative data were obtained from the database of INEP, information from IBGE, consultation of the electronic addresses of the higher education institutions surveyed and by means of requests for information via electronic mail. Among other conclusions, the study shows that the expansion of higher education in Santa Catarina occurred initially through educational foundations under private law, which also contributed to a predominance of private institutions in the state. Of all highereducation institutions in 2016, 94% were private (for-profit and not-for-profit), which accounted for 68.2% of undergraduate enrollment in that year.
- ItemA universalização da educação básica no Brasil: um longo caminho(2018) TREVISOL, Joviles Vitório; MAZZIONI, LizeuO presente artigo resulta de uma extensa pesquisa bibliográfica e documental desenvolvida entre agosto de 2014 e novembro de 2016 cujo propósito foi compreender a construção dos direitos à educação no Brasil e a universalização da educação básica. De natureza histórico-sociológica, o estudo demonstra que as raízes oligárquicas do Estado, assim como a cultura escravocrata e autoritária da sociedade fizeram tardar ao máximo a positivação dos direitos à educação pública e gratuita. A instrução primária, com duração de 2 a 5 anos, foi estruturada a partir de 1920 mediante as reformas estaduais. A escolaridade mínima obrigatória de 8 anos foi estabelecida somente em 1971 (Lei n. 5.692); a de 9 anos, em 2006 (Lei n. 11.274) e a de 14 anos (dos 4 aos 17 anos de idade, envolvendo a educação básica, inclusive para os jovens e adultos que não tiveram acesso na idade própria) em 2009 (Emenda Constitucional n. 59). A despeito de o Estado brasileiro ter reconhecido a educação como um direito social na década de 1930, foi somente em 1988 que o ensino obrigatório foi assumido pela Constituição como um direito público subjetivo. Ao aprovar esse princípio, a Constituição introduziu um importante instrumento jurídico de controle da atuação do poder estatal. Trata-se de uma importante inovação na medida em que ficam estabelecidas algumas situações nas quais o Poder Público tem o dever de assegurar e fazer em benefício do interesse individual do cidadão.
- ItemAs políticas e as dinâmicas da interiorização da pós-graduação em Santa Catarina um estudo sobre a região oeste(2023) TREVISOL, Joviles Vitório; BALSANELLO, Geomara; BASTIANI, Sherlon Cristina deA pós-graduação brasileira (PG) tem crescido exponencialmente nas últimas décadas. A expansão, no entanto, não tem ocorrido de forma uniforme em todas as regiões do país. As desigualdades e as assimetrias regionais e intrarregionais persistem. A redução das assimetrias tem ocorrido de forma lenta. O presente estudo teve como propósito investigar o processo de interiorização da PG no Brasil a partir de uma unidade específica da federação: Santa Catarina (SC). A partir dos dados gerais da PG no Brasil e em SC, optou-se por concentrar a investigação em uma região específica deste estado: a Oeste. O estudo foi desenvolvido por meio da pesquisa documental e a sistematização e análise dos principais indicadores da PG disponíveis na Plataforma Sucupira e nas bases do GeoCapes. Os dados apontam que a expansão da PG na região Oeste foi capitaneada pelas instituições de ensino superior (IES) sem fins lucrativos. Em 2019, as IES sem fins lucrativos ofertavam 72,4% dos cursos de PG, contra 27,6% das IES públicas e 0% do setor privado com fins lucrativos. O primeiro curso de PG na região Oeste foi recomendado pela CAPES em 2005. Em 2019, a região ofertava 29 cursos (24 mestrados e 05 doutorados), correspondendo a 9,9% do total dos cursos em SC. A UFFS, UNOESC e UNOCHAPECÓ respondem por 82,7% da oferta de cursos. A cidade de Chapecó concentra 71,4% dos cursos de PG da região.
- ItemFormação de professores em Educação Ambiental (EA): descrição de uma experiência de extensão desenvolvida pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de Joaçaba(2004) TREVISOL, Joviles VitórioThe basic intention of this work is to describe and to analyze an experience of teachers formation in environmental education developed with 280 teachers of Basic Education from the education nets in the cities of Abdon Batista, Anita Garibaldi, Campos Novos and Celso Ramos, all of them in Santa Catarina State, in a lenght of 200 hours. The project was coordinated by the Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC - Campus of Joaçaba), in a partnership with the City Departments of Education in the mentioned cities and the Campos Novos Energy Company (ENERCAN - trust of companies responsible for the construction of the Hydroelectric Plant of Campos Novos). The course started in 2002 and finished in 2004, completing 20 months of activities. There were 280 enrolled teachers and 215 of them concluded all the modules and received the conclusion certificate. The course aimed the following objectives: (i) To allow the theoretical formation about environment and environmental education, so the teachers can understand the social-environmental question that involves the planet and the place where they live in; (ii) To qualify methodologically the teachers in order to develop environment education in the schools and communities where they work and live in; (iii) To encourage the teachers to be multipliers of sustainable habits and practices; (iv) To contribute for the environmental theme insertion in the disciplines and pedagogical politics projects at schools. In this article, we will proceed a description of this formation of environment teachers experience, as much its pedagogical dimension as its stages and results. To the analysis of the experience it will be taken as main reference the own opinions of the teachers who had participated of the course. These opinions will be expressed in an evaluation instrument (questionnaire with closed and opened questions), applied at the end of the course and answered by 186 teachers.
- ItemMeio ambiente e educação ambiental: um estudo de representações sociais em professores da rede municioal de ensino de Campos Novos - SC(1999) TREVISOL, Joviles Vitório; SOCOLOVSKI, MarleneThe present article presents a synthesis of the results achieved during a scientific initiation research on social representation of environment and environmental education developed in the municipal district of Campos Novos between 1999 and 2000. The teachers who work in this local teaching network are the subject of the present study. Once that Brazil Federative Constitution and the Law 9795, promulgated respectively in 1988 and 1999, institute the obligation of environmental education teaching in schools and universities, the present research proposes an investigation on which way the mentioned teachers conceive ideas as environment and environmental education. Specially, this article identifies which are the largest absences and needs felt by these professionals as environmental educators.
- ItemO cinquentenário da educação superior no oeste de Santa Catarina: dinâmicas e tendências (1968-2018).(2020) TREVISOL, Joviles Vitório; BASTIANI, Sherlon Cristina DeThe purpose of this article is to analyze the internalization processes of higher education in Santa Catarina. The dynamics of the expansion will be studied from a specific region (the West), given the fact that it is the largest of the six mesoregions, corresponding to a quarter of the state territory, made up of 118 municipalities. The study was developed between August 2015 and July 2017. Quantitative and qualitative procedures and techniques were used. Bibliographical and documentary research was developed through books, articles, theses, dissertations, reports and documents. The quantitative data were obtained from the INEP database, IBGE information, the electronic addresses of the higher education institutions surveyed and through electronic inquiries. The study shows that the expansion was driven by the private sector. In 2015 the private segment accounted for 80.9% of the HEIs that offered face-to-face tuition. 45.5% of HEIs offering courses in the region in 2015 were faculties; 33.3%, universities and 15.2%, federal institutes. In terms of enrollment, 72.3% were in attendance at HEIs (40,522) and 27.7% in distance education poles (18,358). The baccalaureate is the academic degree that concentrates the largest number of enrollments in the region, corresponding to 65.5% of the total.
- ItemO ensino superior no Brasil: políticas e dinâmicas da expansão (1991-2004)(2009) TREVISOL, Joviles Vitório; TREVISOL, Maria Teresa Ceron; VIECELLI, EloirTomando-se como referência a base de dados do Instituto Nacional de Pesquisas e Estudos Educacionais Anísio Teixeira (Inep), essa pesquisa objetivou sistematizar os indicadores educacionais referentes ao ensino superior no Brasil no período entre 1991-2004. O objetivo principal do estudo foi conhecer as dinâmicas do ensino superior em curso e compreendê-las à luz das políticas educacionais implementadas no país nos últimos anos, notadamente a partir da segunda metade dos anos 90. Os indicadores educacionais do Inep foram o objeto por excelência deste estudo, pois se acredita que eles, quando devidamente analisados, oferecem um retrato mais ou menos fidedigno e abrangente do ensino superior, principalmente suas dinâmicas e principais tendências. O período entre 1991-2004 foi eleito como o recorte temporal da pesquisa. Os dados foram sistematizados a partir de algumas categorias: expansão do número de IES; número de matrículas; cursos de graduação criados; número de docentes e titulação; taxa média de escolarização. O levantamento de dados foi iniciado em março de 2006 e concluído em fevereiro de 2008. A análise dos referidos indicadores foi feita a partir de ampla pesquisa bibliográfica sobre a história e políticas de educação superior no Brasil e em Santa Catarina. Entre os resultados, cabe destacar os seguintes: estreita relação entre a expansão do ensino superior e a aprovação da nova LDB, em 1996; expansão largamente protagonizada pelas IESs privadas, sobretudo pelas faculdades isoladas; estagnação das matrículas do setor público; crescente processo de privatização e mercadorização do ensino superior.