Navegando por Autor "TONIETO, Carina"
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- ItemA expansão do ensino superior no Brasil sob influência da declaração de Bolonha: primeiras aproximações(2015) ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; FÁVERO, Altair; TONIETO, CarinaThe intention of this article is to investigate the current scenario of expansion of higher education in Brazil reflects the educational principles and guidelines laid down by the Bologna Declaration. The study starts from the hypothesis that the current policies of expansion of higher education in the country reveal global influences on the role of the State, the Universities and Entrepreneurs, one of these documents to the Bologna Declaration of 19 June 1999 Thus, understand the contents of this document would give us some pointers understand the assumptions that guide the contours of Brazilian educational policies of the last thirteen years, with reference to data published by the Ministry of Education from 2000 to 2011 the authors advocate the thesis that the expansion of higher education in Brazil led by the private sector reflects the propositions, even partial, of the Bologna Declaration, since this is an attempt to reform the European educational landscape in order to increase competitiveness in the European System of Higher Education.
- ItemApresentação(2017) FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina
- ItemDocência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston Bachelard(2017) FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, CarinaNeste artigo realizamos uma análise teórica, por meio de uma pesquisa bibliográfica, desenvolvida no Grupo de Pesquisa Docência Universitária, políticas educacionais e expansão da educação superior: perspectivas e desafios, na Universidade de Passo Fundo, RS. Primeiramente, reconstruímos de modo breve a proposta epistemológica bachelardiana na tentativa de superação do dualismo entre realismo e racionalismo, na direção de um racionalismo aplicado; posteriormente, reconstruímos a argumentação de Bachelard em torno da noção de obstáculo epistemológico e formação do espírito científico; e, para finalizar, apresentamos as implicações da epistemologia bachelardiana para repensar alguns desafios da docência universitária.