Navegando por Autor "RÔÇAS, Giselle"
Agora exibindo 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemMetodologías activas en la enseñanza de las ciencias: revisión y análisis de publicaciones en revistas del área enseñanza en la década de 2008 a 2018(2020) SIMÕES, Roberta Cristina Moreira; RUSSO, Ana Lúcia Rodrigues Gama; BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; RÔÇAS, GiselleThis work presents a review of scientific articles on active methodologies published in Brazilian journals QualisA1’s Área de Ensino, one of the 49 knowledge areas of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(CAPES). To answer the question: How has the theme of active methodologies has been used and discussed byteachers and researchers in science education?, the work aims to survey the articles related to science education from 2008 to 2018. Specific objectives include selecting publications and mapping the teaching contexts in which the strategies are developed, without the intention of evaluating or discussing all available active methodologies strategies. For this, it was adopted qualitative approach and the research was carried out under the scope of the State of Knowledge. The national journals were selectedby consulting the CAPES portal, on the Sucupiraplatform, using the filters: Área de Ensinoand 2013-2016 quadrennium; keywords related to the active methodologies were defined for the articles selection. As result, were selected nineteen journals and thirty-nine publications. The most frequent active methodologies in the articles are Teaching for Problems and Teaching by Investigation, with a highlighted for education levels of Higher Education and High School. In the period of this work, there was an increase in the number of publications from 2015 to 2018. We conclude that teachers and researchers have discussed active methodologies through different strategies, at different levels of education. We emphasize the importance of theoretical deepening in the use of active methodologies, avoiding misuse or uncontrolled use, such as a methodological disorder.
- ItemNeste novo tempo: reflexões e ações para e sobre a Educação Básica(2023) RIZZATTI, Ivanise Maria Rizzatti; RÔÇAS, GiselleQuando o número atual da Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC) foi proposto, vivíamos a exaustão física e emocional provocadas pela pandemia de Covid-19, acompanhadas por uma invasão da Escola em nossas casas. A comunidade escolar foi empurrada para o ensino remoto e para os ambientes virtuais de aprendizagem. Desta forma, as tecnologias digitais entraram no rol de recursos didáticos, as avaliações ganharam contornos gamificados, ampliando as possibilidades e fronteiras escolares. As (as)sincronias pedagógicas reforçaram a já reconhecida anácrona formação de professores, e mais uma vez, os docentes sem apoio técnico, recursos tecnológicos e/ou financeiros, acolheram o desafio de manter os processos de ensino e aprendizagem dos estudantes.
- ItemO que contém e o que está contido em um Processo/Produto Educacional? Reflexões sobre um conjunto de ações demandadas para Programas de Pós-Graduação na Área de Ensino(2022) MENDONÇA, Andréa Pereira; RIZZATTI, Ivanise Maria; RÔÇAS, Giselle; FARIAS, Marcella Sarah Filgueiras deO Processo/Produto Educacionalé um tema recorrente nas discussões em torno dos Programas de Pós-Graduação da modalidade Profissional da Área de Ensino, dadaa necessidade de aprofundar a compreensão sobre o tema, melhor encaminhar a formação dos pós-graduandose atenderaos critérios de qualidadeda CAPES.Neste artigo,temos por objetivo apresentaruma discussão conceitual sobre produto educacional destacando dois aspectos fundamentais: i) em qual contexto o produto educacional está contido; e ii) o que o produto contémconsiderando os fundamentos de sua concepção.Adiscussão está fundamentada na produção do Grupo de Trabalho de Processo/Produtos Educacionais e Doutorado Profissional formado durante o Seminário de Meio Termo da Área de Ensino de 2019, o documento da Área 46-Ensino de 2019, o Relatóriosobre ProduçãoTecnológica da CAPES de 2019, assim como em outros referenciais que aportam contribuições significativas para o tema.Considera também a experiência obtida a partir das primeiras bancas de qualificação e defesa de tese dos doutorados profissionais.Como resultado direto deste trabalho,esperamos contribuir para o aprimoramento do processo de concepção dos produtos educacionais no contexto dos programas da modalidade profissional da Área de Ensino.
- ItemOs produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores(2020) RIZZATTI, Ivanise Maria Rizzatti; MENDONÇA, Andrea Pereira; MATTOS, Francisco; RÔÇAS, Giselle; SILVA, Marcos André B Vaz da; CAVALCANTI, Ricardo Jorge de S.; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues deOne of the main discussions around the professional modality for the Education Area is the understanding about the Educational Product (PE) and its validation considering the criteria adopted by CAPES for the four-year (2017-2020) evaluation of the technical-technological production (PTT). Due to this importance, during the midterm seminar of the Area, in 2019, Work Groups (WG) of PE and Professional Doctorate were organized, which worked in an integrated manner, in order to elaborate the concepts together. Based on the definition of PE elaborated by the Education Area, we detailed some possibilities of Educational Products and Processes that contemplate the typologies already defined in documents of the area and that in this work were organized having as reference the Report of the Technological Production WG of CAPES of 2019. Thus, this article presents the report of the WG with the understanding about PE and a proposal with criteria aimed at the evaluation stage of Educational Qualis. Based on the experience accumulated by the Education Area, the discussions on PE held at the mid-term seminar and the study prepared by the technical report of CAPES, we propose a set of concepts that should support the analysis of PE. These concepts are synthesized in a model validation form with the objective of enabling a unified validation of PE by dissertation or thesis defense boards. Thus, we understand that a more detailed discussion on Educational Products can lead to a greater qualification of these, allowing the work developed in the Professional Postgraduate Programs to have direct reflections on the improvement of Basic Education.