Navegando por Autor "PERUCCHI, Valmira"
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- ItemEstudo com as patentes produzidas e o perfil dos inventores dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia(2014) PERUCCHI, Valmira; MUELLER, Suzana Pinheiro MachadoThis research describes and analyzes patents deposited by the present Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs), founded in 2008, and by the Federal Centers of Technological Education (CEFETs) that preceded them. These patents were retrieved from the database of the National Institute for Intellectual Property (INPI), till December 31st, 2012. The survey in the INPI database identified 44 patents, from which 14 were published and 30 of them were trade secret. These patents are described according to two sets of variables with reference to the document itself (type of patent, geographic distribution, patentees, inventors, deposit date, publication date and section of the International Classification of Patents (ICP); and variables with regard to the inventors (sex, productivity scholarship, research groups, functional framework and academic degree). These are identified in the curricula vitae base of the Lattes Platform. Results show four deposits of patents fulfilled by the CEFETs and 40 patents deposited by the Federal Institutes (IFs) from 2008 until the conclusion of this research. The majority of these patents are classified in section A (human needs) of the ICP. The northeastern region is highlighted as the largest depositor, especially the Federal Institute of Bahia. Among the inventors, there are few women as well as few partnerships, and among these, just one with industry.
- ItemInovação, trabalho remoto e bibliotecas educativas públicas: caminhos para a transformação digital no mundo do trabalho pós-pandemia(2022-12-20) BRANDÃO, Jobson Louis Almeida; PERUCCHI, Valmira; FREIRE, Gustavo Henrique de AraújoIntrodução: O desenvolvimento de políticas públicas mais assertivas em bibliotecas, de acordo com as dinâmicas de teletrabalho que estão a se constituir, é um debate imprescindível ao campo da Ciência da Informação. Objetivo: O presente artigo discute a evolução das bibliotecas educativas públicas em espaços de trabalho remoto, para servir a uma comunidade de profissionais que trabalham e se comunicam em rede. Metodologia: Metodologicamente, a pesquisa é de nível exploratório, abordagem qualitativa, desenvolvida por meio de pesquisa bibliográfica, a partir dos dados de uma pesquisa de doutorado que utiliza o método Ciência-Ação. Resultados: Os resultados destacam a possibilidade de inovação por meio do trabalho remoto no serviço público federal, sobretudo com o advento do Decreto 11.072, de 17 de maio de 2022; a oportunidade de inovar no setor público com um serviço promissor desempenhado pelas bibliotecas educativas públicas em institutos federais; e a indissociabilidade entre agendas de trabalho e de pesquisa, tanto quanto entre o desenvolvimento social e a transformação digital. Conclusão: Conclui-se que os caminhos para a transformação digital no mundo do trabalho podem se tornar ainda mais produtivos, inovadores, rentáveis e sustentáveis, quando se busca o investimento contínuo e adequado em infraestrutura de bibliotecas que cumprem função educativa e são de natureza pública; e em políticas que assegurem a atuação do bibliotecário como agente de inovação em institutos federais.
- ItemUso da informação no processo de tomada de decisão pelas mulheres gestoras da reitoria do IFPB(2012) PERUCCHI, Valmira; SOUSA, Beatriz Alves deTaking into account information as element of noteworthy importance for the functioning of the organizations, with emphasis on management activities, this research was conducted with the aim to investigate how the female managers of the IFPB deanship use information. For this reason, we carried out a bibliographical investigation as well as a field research whose data were analyzed according to the quantitative and qualitative approaches. The results pointed out a balance in relation to the amount of women in management tasks. In a total of 56 management duties, 43% have women in charge of. We also noticed that the female managers present a good level of education considering that only 11% have the undergraduation course; the other ones hold post-graduation diplomas, such as: specialization, master and doctorate. As concerns the use of information accomplished by such managers, the results are frustrating because, nowadays, they still cannot have their information needs fulfilled.