Navegando por Autor "OSÓRIO, Antônio Carlos do Nascimento"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemO Direito a educação: os desafios da diversidade social(2004) OSÓRIO, Antônio Carlos do Nascimento; OSÓRIO, Alda Maria do NascimentoDiscussing rights in society is not something recent; it accompanies the different social transformations throughout history. This article is the fruit of investigative discussions and studies wherein the centrality emerged from different comprehensions and normatizations on the right to inclusion faced with social diversity, having for its locus "the institutionality of power", "the order of discourses", "pedagogical practices" and, specifically, "assumption of differences" and "attitudes of acceptation and respect for diversity" in the different contexts of imprecision and contradiction. Expectations of change accords and pacts were found within a political rationale - a possible rationality in the exercise of social inclusion and its operationality conceded.
- ItemPorque eu gosto e principalmente funk, mas a professora não permite: uma análise da percepção de alunos/as em relação a dança na educação física escolar(2020) BORGES, Andrey Monteiro; ROSA, Marcelo Victor da; OSÓRIO, Antônio Carlos do Nascimento; RODRIGUES, Iara AparecidaFoi realizado um estudo de cunho qualitativo, com objetivo de reconhecer a percepção de alunos/as em relação à dança nas aulas de educação física. As informações foram obtidas por meio de um questionário estruturado, com sete questões abertas e, posteriormente, respondidas por 28 alunos/as matriculados/as nos 8º e 9º anos de uma escola da rede pública do município de Camapuã, no estado de Mato Grosso do Sul. O aspecto mais relevante foi se há ou não a ministração desse conteúdo dentro de suas aulas de educação física, pois, embora o conteúdo esteja claramente relacionado à disciplina, ainda há certa rejeição e preconceito por grande parte do público pesquisado, já que muitos relatos revelam a associação da disciplina somente a esportes e atividades recreativas, não aceitando da dança como conteúdo da referida disciplina.
- ItemSaber e prática na constituição da sexualidade da pessoa com deficiência mental(2010) SANTOS, Myrna Wolf Brachmann dos; OSÓRIO, Antônio Carlos do NascimentoTaking as a starting point the analysis of ten research reports, and founded on the studies of Michel Foucault, this text aims at making evident the existing relationship between the producing of learning and daily practices that are established in society. It is part of a dissertation that analyzed academic productions, the theme of which is sexuality in the mentally deficient person, relating them to the project of sexual orientation developed with mentally deficient young people. In this association it is possible to identify conceptions of sexuality and mental deficiency presented from the point of view of biology and conditioned by the proposition of sexual orientation taken as an "antidote" for the problem of the manifestations of sexuality in the subjects studied. This leads to the necessity of attention and reflection on perspectives and the new practices which produce other truths about sexuality and about the sexuality of the mentally deficient person.