Navegando por Autor "MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira"
Agora exibindo 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemA educação de surdos e atuação de intérpretes educacionais em escolas com propostas bilíngues(2020) MARTINS, Vanessa Regina de OliveiraApresenta-se resultados de uma pesquisa desenvolvida na área da educação de surdos, realizada no período de 2015 a 2017, com financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. A investigação aconteceu em salas de aulas do ensino fundamental II, com a presença de alunos surdos e intérpretes educacionais, de uma escola municipal inclusiva no interior do estado de São Paulo. Percebe-se em que medida o percurso escolar anterior dos alunos surdos facilitaram a interação com os profissionais tradutores e intérpretes de língua de sinais educacional (TILSE). Conclui-se que os alunos surdos que passaram por salas bilíngues com a língua de instrução Libras, nos anos iniciais do ensino fundamental I, apresentaram uma melhor relação com os TILSE.
- ItemHeterotopia pedagógica como lugar de aparição das singularidades surdas na educação(2019) ALMEIDA, Júlia Caroline de Araújo; MARTINS, Vanessa Regina de OliveiraFrom the concept of different spaces (heterotopy) invented by Michel Foucault and the configuration of new fields of knowledge in deaf education, with the emergence of cultural perspective, this article aims to analyze pedagogical practices of bilingual teachers who work in different series in Libras (Brazilian sign language) as the language of instruction, in inclusive schools located in two municipalities of the state of São Paulo. The research is justified by the new configurations of bilingual educational perspectives for the deaf and also by the criticisms addressed by the deaf to the inclusive proposal when one does not pay attention to the linguistic and cultural specificities of these subjects. It was a qualitative research with proposals of investigation of the routine of a classroom with different series of the school. We opted for the description and analysis of a scene from one of the bilingual inclusive classrooms of deaf people investigated. Bilingual rooms were shown as a space of resistance of the deaf through the militant action of bilingual educators. The article therefore intends to contribute with educators who also work with deaf students, constantly resist and seek new practices always considering the singularities of their students in the educational process.
- ItemImplicações e conquistas da atuação do intérprete de língua de sinais no Ensino Superior(2006) MARTINS, Vanessa Regina de OliveiraThe profession as an educational interpreter has gained more and more ground in the classroom. It is important to emphasize that the greater current presence and visibility of the interpreter are specially noticed at the un
- ItemInterprete de lingua de sinais legislação e educação: o que temos, ainda, a escutar sobre isso?(2007) MARTINS, Vanessa Regina de OliveiraThe regulation of Libras (Brazilian Sign Language), through the 5.626/05 decree, brings an important change in the inclusion of the deaf signer in educational settings. It starts to be part of the law the right of the sign language interpreter to be prese